Utbildad eller inbillad?

Alternativet är att vi lurar in unga människor i utbildningar som gör att de kommer ut ur högskolan utan de kunskaper de egentligen borde besitta, skriver David Svenn.

Övriga2006-07-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Knappt har tjuten och sångerna från studenten tystnad förrän de elever som sökt till högskola och universitet får sina eftertraktade antagningsbesked. Lyckligt ovetandes om de kvalitetsbrister som den högre utbildningen brottas med påbörjar många sina studier till hösten.

De som har tur börjar studierna vid ett universitet där utbildningen håller måttet. Tyvärr är det alldeles för många som kommer att välja utbildningar och lärosäten som inte når upp till en godtagbar kvalitetsnivå.



I dag kvalitetsgranskar Högskoleverket högskolans utbildningar men resultatet når sällan fram till studenterna. Därför bör det finnas ett fristående organ som vågar meddela studenter vilka högskolor som håller måttet och vilka som helt enkelt inte är värda att gå på.

I dag finns inte den möjligheten. Det är hög tid att sluta blunda och våga ställa kravet på fristående ackrediteringsinstitut.

Det är dags att säkra studenternas möjlighet till kvalitativ utbildning! Inbillade kunskaper gör varken individen eller samhället nytta.



Medlemmarna i Saco student-råd, från olika utbildningar och olika lärosäten, börjar känna sig allt mer oroliga för den kvalitetssänkning som man upplever ute på högskolorna och universiteten.

Vi vill garantera blivande studenter en kvalitetssäkrad utbildning. En skola och en högskola där man får kunskaper som man kan använda sig av i resten av livet är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt samhälle.



Vi tror att det i första hand är viktigt med ett ackrediteringsinstitut som är fristående från statsmakterna där man har till uppgift att kritiskt granska och till de blivande studenterna presentera resultaten.

Det är en brist att det enbart är ett statligt organ som utför kvalitetsgranskningen i den högre utbildningen. Vi tror att fler fristående organisationer skulle behöva kopplas in för att få en större legitimitet och inte riskera att hamna i politiska konflikter med regeringsmakten.

Då det finns möjlighet att ha granskare utanför den statliga sfären borde detta också tilllämpas.



I till exempel USA har man länge haft fristående ackrediteringsinstitut som en väg för studenterna att se vilka universitet som upprätthåller en god kvalitet. Någonting liknande borde också göras
i Sverige!

Att skapa goda möjligheter för blivande studenter att avgöra vilket lärosäte som upprätthåller en god kvalitet är bland det bästa vi kan ge till dem som ska studera i framtiden.



Alternativet är att vi lurar in unga människor i utbildningar som gör att de kommer ut ur högskolan utan de kunskaper de egentligen borde besitta. Vi vill bland annat se fler disputerade lärare, fler lärare per student och öka antalet undervisningstimmar.

Det är hög tid att förbättra kvalitetssäkringssystemet i Sverige!



Saco studentråd vägrar att acceptera att studenter luras in på utbildningar. Vi kommer att fortsätta ställa krav på att kvaliteten i den högre utbildningen säkras, på ett sätt både individ och samhälle har nytta av!



David Svenn

Ordförande i Saco studentråd