Varans väg till konsumenten är nästa stora klimatfråga

Övriga2007-06-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nästa stora klimatfråga är sättet på vilket en vara transporteras. 54 procent av befolkningen anger att det är viktigt eller mycket viktigt för dess köpbeslut. Företag som minimerar varors klimatpåverkan
i transportledet är framtidens vinnare.



Transportsektorn står för nästan en tredjedel av de tota-la utsläppen av växthusgaser, och andelen ökar dramatiskt.

År 1980 släppte vägtransporterna ut 3,5 miljoner ton koldioxid. 2006 var den siffran uppe i 5,7 miljoner ton, en ökning med 64 procent. Inte ens i det Vägverket kallar "optimistiskt scenario" minskar lastbilstrafikens samlade utsläpp fram till år 2020. Vi, i transportbranschen, måste hitta lösningar som kombinerar transportslagen och inom järnvägssidan måste vi nå den kvalitet, inte minst internationellt, som gör godståget till ett alternativ på långa sträckor.



I en ny Sifo-undersökning anger 54 procent av de tillfrågade att sättet på vilket en vara transporterats är viktigt eller mycket viktigt för deras köpbeslut. Hela 73 procent önskar tydligare information om hur en vara har transporterats till butiken. Konsumenter kommer i framtiden att rata produkter med dåliga eller dåligt kända klimatprestanda.



Som transportföretag märker vi ett växande intresse från handeln och industrin för frågor som rör transporter och miljö. I våra kundundersökningar har miljöprestanda på några år avancerat från elfte till tredje viktigaste prioritet efter punktlighet och pris.

Nu lanserar vi världens, så vitt vi vet, ur klimatsynpunkt tuffaste transportintyg med gränsen 10 gram koldioxid per tonkilometer.

För att klara gränsen måste huvuddelen av transporterna gå med tåg som drivs med el från förnybara källor. Genom intyget får bland andra Rusta, Clas Ohlson, SSAB, skogskoncernen Södra, Lantmännen Mills och Wasabröd ett bevis på att de valt klimatsmarta transporter genom Green Cargo.



Det är mycket transportföretagen kan göra för att öka andelen gods på järnväg. Men det krävs också insatser från regeringen. Utvecklingen underlättas med investeringar
i kombiterminaler, ökad kapacitet i järnvägens stora godsstråk och underhåll av nuvarande infrastruktur så vi klarar tillförlitligheten i logistiksystemen. Det behövs också styrmedel som gör det lönsamt att välja det klimatvänligaste alternativet.



Vi på Green Cargo har tagit initiativ till Transportbranschens klimatinitiativ, trots att vi kör den största delen av våra transporter med eldrivna tåg. Här samverkar vi med våra kollegor inom branschen och vår gemensamma inställning är att godstransporter måste bli en del av lösningen på klimatproblemet.



I Sifo-undersökningen påstår 47 procent att de blivit mer noggranna med att varor de köper har transporterats på ett klimatvänligt sätt.

De företag som tidigt säkerställer att transporten från fabriksgrind till kund sker med minsta möjliga klimatpåverkan, är framtidens vinnare.



Jan Sundling

Verkställande direktör
Green Cargo