Varje elev bör få utvecklas i sin egen takt

Övriga2006-09-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Människor som mår bra fysiskt och psykiskt och som har ett socialt nätverk lär inte belasta vården i någon större utsträckning. Varje elev är unik och bör få utvecklas och mogna i sin egen takt. <br /><br />Enligt FN:s Barnkonvention artikel 29 punkt 1 är skolans viktigaste uppgift att utveckla barnens personlighet.<br /><br /><br /><br />Näringslivet och samhället i dag kräver att skolan vid sidan av sin kognitiva uppgift också tar ansvar för mental, social och fysisk utveckling, det vill säga har en helhetssyn på individen. Grunden för allt lärande är ett gott självförtroende. <br /><br />Stressade, otrygga elever har svårt att ta till sig kunskaper. Ju helare man är som människa desto lättare har man att möta alla snabba förändringar och krav som arbetet och samhället ställer på oss i dag.<br /><br />Ett barn undviker många framtida svårigheter om det redan tidigt i livet har möjlighet att få kontakt både med sin kraft och sin sårbarhet. Genom att människor växer vågar de också ta mer ansvar, vilket leder till engagerade samhällsmedborgare.<br /><br /><br /><br />När den psykiska ohälsan ökar hos barn och ungdomar, vilket ju sker i dag, räcker det inte enbart med individuella lösningar. Vi måste ha en humanistisk skola för individens bästa, inte ett instrument för uppskruvad produktion och tävlan mellan individerna. <br /><br />A Kohn, författare till boken ?Vinna utan tävlan?, säger: ?Tävling föder oro och ångest. Tävling är negativt för självförtroende, relationer och prestationer?. <br /><br />Människor som utför det bästa arbetet är människor som njuter av sitt arbete (är i flow-flöde). Naturligtvis finns det individer som älskar att tävla, men det innebär inte att man ska tvinga alla till detta. <br /><br />Om det är någon en elev ska tävla med, så är det sig själv. Skolan ska ju vara en skola för alla och inte för vissa utvalda.<br /><br /><br /><br />Vår övertygelse är att man tidigt i livet bör ge människan insikt om livsstilens betydelse för livet och den framtida hälsan. Det är ju framförallt i förskolan och skolan vi har möjlighet att förstärka och utveckla positiva självbilder. <br /><br />Den framtida skolan bör vara en hälsopedagogisk plattform där folkhälsoarbetet startar.<br /><br /><br /><br />Vår vision är en skola där personlig utveckling ingår från förskolan till och med gymnasiet och där man diskuterar och arbetar med olika frågor, till exempel etik och moral, människokunskap, kommunikation och konfliktlösning, självkännedom, mental träning, genuskunskap utifrån elevernas nivå.<br /><br />Ett samhälle som inte beaktar mjuka värden är dömt att gå under.<br /><br /><NamnUPortr><B>Kerstin Tuomas-Larsson<br /><br /></NamnUPortr><NamnPortr>Kerstin Johansson</B><br /><br /></NamnPortr><Presentation>Norrbottens sjukvårdsparti i Pajala kommun</Presentation>