Vilseledande om dubbdäck

Det debatteras flitigt i medierna huruvida dubbdäck är största boven till de skadliga partiklar som kallas PM10. I Stockholm finns dessa partiklar på några hårt trafikerade gator men också i en del andra större städer i Sverige.

Fotograf:

Fotograf:

Foto: Fotograf saknas!

Övriga2007-11-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.


Att mängden skadliga partiklar måste minska råder det ingen tvekan om och här är alla överens. Problemet är att dubbdäcken pekas ut som enda orsak trots att det är oklart vad eller vilka faktorer som bidrar till den förhöjda halten av partiklar.

Stockholm är en av de renare städerna i Europa och flera europeiska städer har högre halter av PM10 trots att det i dessa städer inte används några dubbdäck .

Dubben har avgörande betydelse vid körning på hal is och kan ses som en motsvarighet till säkerhetsbältet. Resonemanget att dubbdäck inte behövs eftersom vägarna sällan är isbelagda är lika vansinnigt som att säga att man inte behöver säkerhetsbälte eftersom man troligtvis inte kommer att krocka.



Dubbdäckens effekt på ishalka är så väsentlig att påståenden om att dubbfria vinterdäck är lika bra som dubbade, är både felaktiga och vilseledande för konsumenterna.

Hur ska de veta vilka däck de ska välja när allt beror på vilken typ av underlag de kör mest på.

Att påstå detta kan få ödesdigra följder för de bilförare som dagligen kör på flera olika typer av vägunderlag och som får informationen att dubbfria vinterdäck är lika bra på is som dubbade.



På en hal isbana finns nästan alltid en tydlig skillnad mellan dubbade och odubbade däck.

När det gäller att reda ut frågan om hur bra de dubbfria däcken är på riktigt halt underlag, är svaren minst sagt tvetydiga och de många budskapen om dubbdäck, trafiksäkerhet och skadliga partiklar är svårtolkade för konsumenterna.

De litar på att politiker och andra beslutsfattare tar reda på fakta och inte inför förbud eller straffavgift på dubbdäck så länge det inte är bevisat att dubbfria vinterdäck är lika bra som dubbade på halt väglag.



Visst har de dubbfria vinterdäcken utvecklats till att bli bättre i många olika avseenden, inte minst greppet på is och snö. Men, gummit och mönstret kan ännu inte ersätta dubbens effekt på hal is.

Vilka vinterdäck som är bäst på hal is råder det inte någon som helst tvekan om: Vid halt vägunderlag ger dubbade däck överlägset bäst grepp och är därför det man ska välja om man kör på vägar med varierande underlag.