Bryggeribranschen jÀser och ölförsÀljningen ökar

Bryggerierna i Sverige blir bara fler och fler. Sverige har idag fler bryggerier per invÄnare Àn EU-snittet. Och ölförsÀljningen har ökat med tio procent i Är.

Systembolaget har öppnat en specialbutik för öl i Göteborg för att möta det ökade intresset för öl. Adam BÀck-Thorén fyller pÄ sortimentet med 1|100 olika sorters öl.

Systembolaget har öppnat en specialbutik för öl i Göteborg för att möta det ökade intresset för öl. Adam BÀck-Thorén fyller pÄ sortimentet med 1|100 olika sorters öl.

Foto: Adam Ihse / TT

Ekonomi2021-08-14 12:29

För tio Ă„r sedan fanns det 39 bryggerier i Sverige. Idag finns det minst 453 stycken. En ökning med mer Ă€n 1 000 procent.

Svensk bryggerinÀring Àr nÀstan uppe pÄ samma nivÄer i antal bryggerier som under rekordÄren i slutet av 1800-talet. Men de flesta av dagens bryggerier Àr mycket smÄ. Det Àr bara tjugotal av dem som har fler Àn tio anstÀllda.

– Det Ă€r smĂ„ lokala bryggerier som stĂ„r för tillvĂ€xten. Förutom rena bryggerier Ă€r det pub-bryggerier, gĂ„rdsbryggerier och bryggerier som kombinerar med annan verksamhet till exempel besöksnĂ€ring, sĂ€ger Erika Danckwardt-Lillieström som Ă€r vice vd pĂ„ branschorganisationen Sveriges bryggerier.

Pandemin har kÀnts av

BryggeritillvĂ€xten började försiktigt i slutet av 1990-talet och var en del av en global trend av ökat intresse för hantverksöl. Bryggeriboomen tog verkligen fart 2015 och har fortsatt Ă€ven under pandemiĂ„ren. 2019 startades det 46 nya bryggerier. Året efter startades 43 bryggerier och blott tre stycken lades ned.

Men pandemin har kÀnts av för hela bryggeribranschen. Förra Äret sjönk försÀljningen med 50 procent. I Är har försÀljningen ökat med tio procent.

– Pandemin har slagit vĂ€ldigt olika beroende pĂ„ bryggeriets verksamhet. HĂ„rdast drabbades de vars verksamhet frĂ€mst riktades mot krogar och restauranger. De som hade produkter bĂ„de pĂ„ Systembolaget och i dagligvaruhandeln klarade sig bĂ€ttre. En del kompletterade sortimentet med alkoholfritt och folköl i den lokala butiken. Med flera olika produkter och flera olika kunder minskar riskerna, summerar Erika Danckwardt-Lillieström.

Systembolaget en rÀddare

Det knorras ibland inom bryggarleden över Systembolaget, men det ses ocksÄ som en rÀddare för bryggerierna. En viktig faktor för dem Àr Systembolagets sortiment för lokalt och smÄskaligt som introducerades 2014 (se faktaruta). DÀr fÄr alla bryggerier möjlighet att hamna pÄ hyllan.

– Detta Ă€r en otroligt viktig kanal som möjliggjort distribution till konsumenter över hela Sverige, eftersom Ă€ven kunder utanför regionen fĂ„r bestĂ€lla produkterna utan kostnad. Visst framför bryggerierna ibland kritik mot Systembolaget – ibland med rĂ€tta. Men det finns ocksĂ„ stora möjligheter, sĂ€ger Erika Danckwardt-Lillieström.

Erika Danckwardt-Lillieström förklarar bryggeriboomen med att EU-intrÀdet gett tillgÄng till större marknader och ett ökat intresse för mat och dryck, sÀrskilt hantverksmÀssigt och lokalt producerat.

– De svenska bryggarna har varit duktiga pĂ„ att utvecklas och idag hĂ„ller svensk öl mycket hög klass, Ă€ven internationellt sett. Öl har gjort en klassresa, frĂ„n en stor stark till nĂ„got du matchar med mat efter stil och smak. Sverige har idag fler bryggerier per invĂ„nare Ă€n EU-snittet. Det kanske lĂ„ter mĂ€rkligt, givet att vi har sĂ„ strikt alkohollagstiftning.

Ölstudio möter nya behov

Systembolaget öppnade i november förra Ă„ret en ölstudio i Göteborg. Cirka 1 100 ölsorter finns i sortimentet och cirka en tredjedel av dem Ă€r lokalt producerade.

– Ölintresset och intresset för lokal öl har vuxit enormt de senaste tio Ă„ren och i den hĂ€r konceptbutiken testar vi hur vi ska ta till vara pĂ„ det hĂ€r intresset och utveckla vĂ„rt ölkoncept. Att det sker i Göteborg beror pĂ„ att det Ă€r den bryggeritĂ€taste staden i Sverige, sĂ€ger Adam BĂ€ck-ThorĂ©n som arbetar i Ölstudion.

Ölstudion Ă€r inte som andra butiker. Den humlestinna ölen förvaras i en kyl för att den ska vara fĂ€rsk sĂ„ lĂ€nge som möjligt. Kunderna kan sjĂ€lva hĂ€lla upp alkoholfri öl frĂ„n kran, ölprovning Ă€r planerad och det finns bag-in-box öl. Lagerölen Ă€r inte sorterad i alfabetisk ordning utan utifrĂ„n typ av öl. Avdelningen för ölsorten ale Ă€r den största i butiken.

Ölnördar och turister

Detta Àr en försöksverksamhet som ska pÄgÄ i tre Är.

– Om kunderna Ă€r nöjda och det gĂ„r runt ekonomiskt sĂ„ Ă€r tanken att konceptet ska komma Ă€ven till SkĂ„ne, Stockholm och Ă€ven lĂ€ngre norrut, sĂ€ger Adam BĂ€ck-ThorĂ©n.

Kunderna Àr frÀmst "ölnördar" och nyfikna turister.

– De köper inte ett helt eller halvt flak av en öl, utan man plockar en eller tvĂ„ öl av varje. Öl som annars ingĂ„r i bestĂ€llningssortimentet har vi pĂ„ hyllan sĂ„ att man kan köpa bara en öl istĂ€llet för en hel lĂ„da. MĂ„nga frĂ„gar efter lokal öl, nyheter och "humlebomer"-öl, öl med mycket humle. Vi sĂ€ljer mer ale Ă€n lager i den hĂ€r butiken och det Ă€r ju ett trendbrott, förklarar Adam BĂ€ck-ThorĂ©n.

En liknande butik för vin Àr planerad att öppnas i Stockholm men Systembolaget letar fortfarande efter lÀmplig lokal.

Fakta: Lokalproducerat i Systembolagets sortiment

Systembolagets sortimentet "Lokalt & smÄskaligt"

Sedan 2014 sÀljs lokalt producerad öl under förutsÀttning att den Àr:

producerad max 15 mil frÄn butiken
hantverksmÀssigt framstÀlld
tillverkad av ett begrÀnsat antal personer
efterfrÄgad av kunder

De lokalt producerade dryckerna sÀljs i upp till 10 butiker inom 15 mil frÄn tillverkningsorten.

Producenten fÄr tillverka max 50 000 liter öl och cider, 20 000 liter vin, 13 000 liter starkvin och 10 000 liter sprit per Är.

KĂ€lla: Systembolaget/TT

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!