Efter vinstkross – H&M kan sĂ€nka priser

Krisdrabbade H&M krossade marknadens förvÀntningar nÀr det gÀller första kvartalet. Vd:n Helena Helmersson öppnar samtidigt för prissÀnkningar framöver, sÀger hon till TT.

H&M:s vd Helena Helmersson. I bakgrunden företagets IR-chef Nils Vinge. Arkivbild.

H&M:s vd Helena Helmersson. I bakgrunden företagets IR-chef Nils Vinge. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2023-03-30 08:05

H&M:s delĂ„rssiffror för perioden december–februari överraskade analytiker och aktiemarknaden fullstĂ€ndigt.

Vinsten före skatt uppgick till 396 miljoner kronor medan förvÀntningarna lÄg pÄ en förlust pÄ nÀstan 1,4 miljarder kronor och aktien rusade 16,3 procent pÄ Stockholmsbörsen.

En del i förklaringen till det ovÀntade vinstlyftet Àr att H&M nu vÀljer att konsolidera Sellpy, plattformen för second hand-handel in i företaget, vilket ger en positiv engÄngseffekt pÄ cirka en miljard kronor till H&M:s resultat.

BÀttre Àn vÀntat

Även utan denna Ă„tgĂ€rd var dock resultatet bĂ€ttre Ă€n vĂ€ntat efter att företaget de senaste kvartalen brottats med en rad utmaningar och dessutom tagit en kraftig engĂ„ngskostnad i samband med avvecklingen pĂ„ den ryska marknaden.

– Jag skulle inte sĂ€ga att det Ă€r en konkret vĂ€ndpunkt. Vi sa redan förra kvartalet att vi kommer se gradvisa förbĂ€ttringar. Det som pĂ„verkat nu Ă€r inköpspriset pĂ„ rĂ„material, det har ocksĂ„ handlat om fraktpriserna och valutakurser, förklarar Helena Helmersson.

För klÀdjÀtten Àr till exempel bomullspriset ytterst viktigt, det har nu sjunkit omkring 40 procent pÄ ett Är. Den rekordstarka dollarn gentemot kronan Àr negativ för företaget men Àven dÀr ser man lÀttnader. Dessutom har klÀdjÀtten lanserat ett omfattande sparpaket.

Trots en förbĂ€ttring gĂ€llande yttre situationer – en annan utmaning Ă€r det ekonomiska lĂ€get för konsumenterna. DĂ€r sĂ€ger nu Helena Helmersson att man mĂ„ste vara lyhörd inför marknaden med prishöjningar.

– Det gĂ€ller att balansera för att nĂ„ vĂ„rt lönsamhetsmĂ„l till nĂ€sta Ă„r och hela tiden kunna ge bĂ€st vĂ€rde för pengarna. Vi följer vad konkurrenter gör och vĂ„ra egna försĂ€ljningsanalyser men vi tar inte ut allt mot kund.

Om ni nu mÀrker av lÀgre externa kostnader, kan du se framtida prissÀnkningar?

– Det kan jag absolut se att det skulle kunna bli. Vi följer lĂ€get jĂ€ttenoga, vi följer konkurrenterna och marknaderna.

Men nÀr mÄnga andra andra vÀljer att höja, rent krasst, vad talar för att ni ska kunna gÄ motsatt vÀg?

– NĂ€r priserna gradvis börjar gĂ„ ned sĂ„ behöver vi titta pĂ„ det med exakt samma ögon. Det betyder att man jobbar vĂ€ldigt flexibelt med prissĂ€ttning avseende olika produkter och olika marknader.

VÀdret pÄverkar

En annan utmaning som varken företaget eller vd:n Helena Helmersson kan rÄda pÄ Àr dock vÀdret. Hon sjÀlv sÀger sig aldrig följt detta sÄ noga som nu och ett snötÀcke och minusgrader utanför huvudkontoret i centrala Stockholm Àr inte positivt nÀr det gÀller försÀljningen av företagets vÄrkollektion.

I samband med rapporten ges nu ocksĂ„ en uppdatering gĂ€llande perioden 1–31 mars, det vill sĂ€ga utanför rapportperioden. H&M uppger att försĂ€ljningen i lokala valutor ökade med fyra procent.

– Tittar man pĂ„ ett Ă„r historiskt sĂ„ Ă€r februari–mars rĂ€tt slagigt nĂ€r det gĂ€ller vĂ€dret. Vi ser dock tydligt nĂ€r vi tittar pĂ„ försĂ€ljningen att kollektionerna tagits emot vĂ€l dĂ€r faktiskt vĂ„ren har anlĂ€nt. Det gĂ€ller ocksĂ„ lĂ€nder dĂ€r man har olika klimat, sĂ€ger Helena Helmersson.

Fakta: H&M:s delĂ„rsrapport 1 december–28 februari (miljoner kronor)
Nyckeltal20222023
OmsĂ€ttning49 16654 872
Bruttoresultat24 26025 886
Rörelseresultat458725
Vinst före skatt282396
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!