Granskning: Omöjligt att importera cement

Det Àr omöjligt att tÀcka bortfallet frÄn produktionen av cement i Cementas fabrik i Slite med import. Att fÄ cement som nÄr upp till svenska standarder kan ta upp till tvÄ Är, enligt branschföretrÀdare.

Kalkbrott vid Cementas fabrik i Slite pÄ Gotland. Arkivbild.

Kalkbrott vid Cementas fabrik i Slite pÄ Gotland. Arkivbild.

Foto: Karl Melander/TT

Ekonomi2021-08-07 11:02

Enligt Tidskriften Betongs granskning kommer det att ta lÄng tid att ersÀtta svensk cement med importerad. Schwenk Sverige Àr Sveriges största importör av cement och gör nu en kartlÀggning över hur företaget ska kunna hjÀlpa till om det blir brytningsstopp i Slite den 1 november. Enligt Schwenk Sverige Àr det omöjligt pÄ kort sikt att ersÀtta de omkring tvÄ miljoner ton per Är som fabriken i Slite producerar.

Ola Johansson operativ chef pÄ Thomas Concrete Group som producerar och distribuerar fabriksbetong, ser heller inga möjligheter att pÄ kort sikt ersÀtta cement frÄn Slite med import. Detta eftersom det bara finns tre företag förutom Cementa som har hamnterminaler som kan hantera cement och dessa tre har inte den kapacitet som erfordras.

Cementen slutsÄld

Ett annat hinder Àr cementbristen i övriga Europa.

– Det Ă€r i dag utsĂ„lt. Export görs pĂ„ smĂ„ marginalvolymer, men med de höga avgifterna för utslĂ€ppsrĂ€ttigheter av koldioxid Ă€r det inte lönsamt, sĂ€ger Ola Johansson till Tidskriften Betong.

Att söka sig utanför Europa ser han heller inte som en lösning.

– Det mĂ„ste finnas sjölogistik och det kommer inte rĂ€cka med de 4 000- till 5 000-tonnare vi fraktar med idag, vi mĂ„ste upp pĂ„ 10 000-tonnare och det klarar inte terminalerna, sĂ€ger Ola Johansson.

Det tredje hindret handlar om hÄllbarhet och kvalitet.

SĂ€mre kvalitet

Den importerade cementen kommer ha en sÀmre miljöprofil Àn den som produceras i Slite och andra tekniska egenskaper som inte Àr anpassade för den svenska marknaden.

Enligt Johan Silfwerbrand, professor pĂ„ KTH, ligger svensk cement lĂ„ngt fram nĂ€r det det kommer till hĂ„llbarhet i en internationell jĂ€mförelse. Slitefabriken ligger under 800 kilo koldioxid per ton klinker, medan lĂ€nder som USA och Kina ligger pĂ„ över 1 000 kilo, enligt Johan Silfwerbrand.

För att kunna anvÀnda importerad cement i infrastruktur behöver Trafikverket godkÀnna den och det kan ta upp till tvÄ Är. ett halvt Är till tvÄ Är.

Tidskriften Betong Àgs till lika delar av Betongföreningen, Svensk Betong och Cementa.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!