Halvledarbrist skapar huggsexa

Bunkring, huggsexa och spekulation – halvledarbristen driver upp priset pĂ„ de smĂ„ chipen, men den som har rĂ„d kan Ă€ndĂ„ sĂ€kra tillgĂ„ngen hyggligt, enligt Fordonskomponensgruppen.

Bristen pÄ halvledare kommer bestÄ till slutet av 2022, enligt Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl. Arkivbild.

Bristen pÄ halvledare kommer bestÄ till slutet av 2022, enligt Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl. Arkivbild.

Foto: Thomas Johansson/TT

Ekonomi2021-10-07 05:15

Volvos Cars koncernchef och vd HÄkan Samuelsson meddelade i veckan att det ser bÀttre ut nu för bolaget nÀr det gÀller halvledarbristen.

– Det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att göra en prognos för kvartal fyra, men jag tror att vi faktiskt har en tydlig förbĂ€ttring i sikte, sade han till Ekot pĂ„ onsdagsmorgonen.

Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, misstÀnker att det beror pÄ att HÄkan Samuelsson och Volvo Cars har betalat rejÀlt för halvledarna.

Slagigt och instabilt

– Det Ă€r en ljusning, men det Ă€r inte stabilt. Det Ă€r en fortsatt slagig situation för mikrochip, sĂ€ger han.

Bakom trasslet nu ligger flera olika samverkande orsaker, förklarar han. Den kanske viktigaste Àr den jÀttestora tillvÀxten, allt som ska elektrifieras, och det Àr inte lite nu mitt i klimatomstÀllningen, behöver mikrochip.

– Det sĂ€gs att det Ă€r en tillvĂ€xt i efterfrĂ„gan pĂ„ 18 procent pĂ„ Ă„rlig basis. Man mĂ„ste bygga i kapp, men frĂ„gan Ă€r om det som byggs ut Ă€r tillrĂ€ckligt.

Den ökade efterfrÄgan och bristen har ocksÄ skapat en spekulationsekonomi för halvledare, förklarar han. Det gör att rusningen efter de smÄ mikrochipen ökar Ànnu mer, och det rÄder nÀrmast huggsexa pÄ marknaden.

– Det bunkras halvledare, och det finns en spotmarknad för dem. NĂ€r HĂ„kan Samuelsson sĂ€ger att det ser bĂ€ttre ut sĂ„ innebĂ€r det nog att han fĂ„tt betala mer för dem.

Utbyggnad tar tid

Visst byggs tillverkningskapaciteten ut, men men det tar tid att komma ikapp, förklarar han. Kanske tvÄ till tre Är.

– Vi kommer inte att vara pĂ„ samma nivĂ„ som före pandemin förrĂ€n i slutet av 2022.

Det Àr inte bara fordonsindustrin som behöver halvledarna, hela 89 procent av utbudet gÄr till andra verksamheter Àn fordon, förklarar han.

– Allt som innebĂ€r att flytta kraft behöver halvledare, sĂ€ger Fredrik Sidahl.

Fakta: Digitalisering driver pÄ utvecklingen

Nya 5G-nĂ€t, elbilar, artificiell intelligens, automation och robotisering av industrier och transportsystem, smarta stĂ€der, grön energi och en stĂ€ndigt ökande konsumtion av uppkopplad elektronik och datoriserade vitvaror – vi Ă€r pĂ„ vĂ€g in i en allt mer digitaliserad vĂ€rld dĂ€r sĂ„ kallade halvledare spelar en allt större roll som insatsvara i produktionen.

Ordet halvledare – "semiconductor" pĂ„ engelska – hĂ€rrör frĂ„n att materialet inte leder ström lika bra som en ledare i metall, men inte heller isolerar helt. RĂ„varan kan exempelvis vara kisel, germanium, selen, som utformas och dopas för att fĂ„ rĂ€tt egenskaper.

De allra första halvledarna tillverkades pÄ 1800-talet, men industriellt genomslag fick de först i slutet pÄ 1940-talet i samband med transistorradion. I dag Àr de ofta tunnare Àn hÄrstrÄn och sammanlÀnkade pÄ sÄ kallade chip med myriader av trÄdar och kopplingar, som i sin tur anvÀnds för att styra processer i allt frÄn datorer, mobiler och bilar eller sjukvÄrdsutrustning, vapen, energisystem och vitvaror.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!