Volvos Cars koncernchef och vd HÄkan Samuelsson meddelade i veckan att det ser bÀttre ut nu för bolaget nÀr det gÀller halvledarbristen.
ââDet Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att göra en prognos för kvartal fyra, men jag tror att vi faktiskt har en tydlig förbĂ€ttring i sikte, sade han till Ekot pĂ„ onsdagsmorgonen.
Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen, misstÀnker att det beror pÄ att HÄkan Samuelsson och Volvo Cars har betalat rejÀlt för halvledarna.
Slagigt och instabilt
ââDet Ă€r en ljusning, men det Ă€r inte stabilt. Det Ă€r en fortsatt slagig situation för mikrochip, sĂ€ger han.
Bakom trasslet nu ligger flera olika samverkande orsaker, förklarar han. Den kanske viktigaste Àr den jÀttestora tillvÀxten, allt som ska elektrifieras, och det Àr inte lite nu mitt i klimatomstÀllningen, behöver mikrochip.
ââDet sĂ€gs att det Ă€r en tillvĂ€xt i efterfrĂ„gan pĂ„ 18 procent pĂ„ Ă„rlig basis. Man mĂ„ste bygga i kapp, men frĂ„gan Ă€r om det som byggs ut Ă€r tillrĂ€ckligt.
Den ökade efterfrÄgan och bristen har ocksÄ skapat en spekulationsekonomi för halvledare, förklarar han. Det gör att rusningen efter de smÄ mikrochipen ökar Ànnu mer, och det rÄder nÀrmast huggsexa pÄ marknaden.
ââDet bunkras halvledare, och det finns en spotmarknad för dem. NĂ€r HĂ„kan Samuelsson sĂ€ger att det ser bĂ€ttre ut sĂ„ innebĂ€r det nog att han fĂ„tt betala mer för dem.
Utbyggnad tar tid
Visst byggs tillverkningskapaciteten ut, men men det tar tid att komma ikapp, förklarar han. Kanske tvÄ till tre Är.
ââVi kommer inte att vara pĂ„ samma nivĂ„ som före pandemin förrĂ€n i slutet av 2022.
Det Àr inte bara fordonsindustrin som behöver halvledarna, hela 89 procent av utbudet gÄr till andra verksamheter Àn fordon, förklarar han.
ââAllt som innebĂ€r att flytta kraft behöver halvledare, sĂ€ger Fredrik Sidahl.