Kraftigt orderlyft för Volvo

Marknaden kunde glĂ€djas Ă„t ett rejĂ€lt orderlyft för lastbils- och busstillverkaren Volvo i första kvartalet i Ă„r. Men samtidigt samlas ersĂ€ttningskrav mot Volvo för en priskartell 1997–2011 pĂ„ hög – ungefĂ€r 3 000 krav.

Lastbils- och busstillverkaren Volvo, med vd Martin Lundstedt, redovisar kvartalsrapport.

Lastbils- och busstillverkaren Volvo, med vd Martin Lundstedt, redovisar kvartalsrapport.

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi2023-04-20 07:22

Det Àr en nöjd vd som redovisar ett rekordkvartal för AB Volvo pÄ onsdagsmorgonen.

– Sammantaget sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt starkt för hela organisationen, sĂ€ger Martin Lundstedt.

Tummen upp pÄ börsen

Vinsten före skatt landade pĂ„ 16,8 miljarder, vilken kan jĂ€mföras med drygt 9 miljarder samma period 2022. Även omsĂ€ttningen och marginalen fick rejĂ€la lyft.

– VĂ„r prioritet Ă€r att leverera ut volymerna till kunderna, vi har haft en högre kostnad för det – inte minst för kvartal tre och fyra. Nu ser vi att lĂ€get stabiliserats med leveranskedjorna och en gradvis förbĂ€ttring, sĂ€ger vd Martin Lundstedt om kvartalet.

PÄ börsen var det ocksÄ tummen upp. Volvos aktie stiger med drygt 1 procent i den inledande handeln efter rapporten och har dÀrmed gÄtt upp 16 procent sedan Ärsskiftet.

För att vara ett första kvartal var det rekordnivÄer bÄde för leveranser och produktionen. En förklaring till det Àr ett uppdÀmt behov hos kunderna att ersÀtta Äldrande flottor, enligt bolaget.

Störningar i Nordamerika

OrderingĂ„ngen under kvartalet lyfte till 60 040, frĂ„n 45 594 lastbilar under motsvarande kvartal 2022. Leveransvolymen steg till 61 531, frĂ„n 55 588 lastbilar.

DÀremot har Volvo fortsatta problem med leverantörskedjan i Nordamerika, enligt Martin Lundstedt.

– FörbĂ€ttringar har skett gradvis nĂ€r det gĂ€ller ett antal av de globala komponentkedjorna som vi har pratat om, till exempel halvledare. Men det Ă€r fortsatt komplexa leverantörskedjor dĂ€r vi ser att Nordamerika Ă€r pĂ„ en högre störningsnivĂ„ Ă€n Europa, sĂ€ger han.

TT: Hur lÀnge fÄr man vÀnta om man bestÀller en Volvolastbil i dag?

– Det ligger fortfarande pĂ„ tre–fyra kvartal mot att det kanske bör ligga pĂ„ tre–fyra mĂ„nader i ett normallĂ€ge, sĂ€ger Martin Lundstedt.

UngefĂ€r 3 000 krav

Volvo har fĂ„tt ungefĂ€r 3 000 krav i fler Ă€n 20 lĂ€nder med anledning av en olaglig priskartell 1997–2011, skriver bolaget i rapporten. LĂ€nderna agerar antingen enskilt eller som en del av en större grupp klagande.

"Ytterligare krav kan komma att framstÀllas, och tvisterna förvÀntas i mÄnga lÀnder pÄgÄ under mÄnga Är", stÄr det i rapporten.

Volvo presenterar dock ingen ny berÀkning av vad man ser framför sig i form av kostnader till följd av stÀmningarna.

– Det Ă€r en komplex process som dessutom strĂ€cker sig vĂ€ldigt lĂ„ngt tillbaka i tiden, sĂ€ger Martin Lundstedt och tillĂ€gger att han inte kan spekulera i frĂ„gan.

– Volvos stĂ„ndpunkt Ă€r fortsatt att det hĂ€r inte har haft nĂ„gon effekt pĂ„ marknaden. Vi avsatte 630 miljoner kronor i samband med kvartal fyra. Det Ă€r den bedömningen vi har kunnat göra och vi har ingen ny information att lĂ€mna i frĂ„gan, sĂ€ger Martin Lundstedt.

Fakta: Volvos första kvartal

Volvo redovisar en vinst före skatt pÄ 16,8 miljarder kronor för Ärets första kvartal. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ drygt 9 miljarder motsvarande period 2022.

Under kvartalet steg nettoomsÀttningen till 131,4 miljarder kronor frÄn 105,3 miljarder kronor ett Är tidigare.

Rapporten kommer efter en sĂ„ kallad omvĂ€nd vinstvarning frĂ„n Volvo förra veckan. DĂ„ flaggade bolaget för ett rekordhögt rörelseresultat pĂ„ 18,4 miljarder kronor för första kvartalet, en nettoomsĂ€ttning pĂ„ 131,4 miljarder och en justerad rörelsemarginal pĂ„ 14 procent – vĂ€sentligt bĂ€ttre Ă€n vĂ€ntat.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!