PÄ Olofsson bil i Haninge utanför Stockholm blir de fördröjda leveranstiderna extra synliga. PÄ parkeringen dÀr nylevererade bilar frÄn fabrikerna stÄr brukar det vara ungefÀr 100 stycken, i dag Àr det bara 35.
ââMan sĂ€ger att det hĂ€r kommer att vara ett problem Ă„ret ut och kanske Ă€ven under första halvan av nĂ€sta Ă„r ocksĂ„, men vi vet inte sĂ€kert, sĂ€ger Patrik Gabrielsson, som Ă€r mĂ€rkeschef för Volkswagen pĂ„ Olofsson bil.
Bilspekulanten Stefan Hagelin Àr i bilhallen för att se ut en ny tjÀnstebil. Han Àr medveten om halvledarbristen, som drabbar de flesta bilmÀrken, dÀribland Volkswagen.
ââĂr det allt för lĂ„nga leveranstider mĂ„ste jag nog börja leta nĂ„gon annanstans, sĂ€ger han.
Komponentsbrist drabbar hela branschen
Problemet i branschen Àr vÀldigt omfattande. Just fordonsindustrin har drabbats sÀrskilt av bristen pÄ halvledare, en komponent som Àr helt avgörande vid tillverkningen.
En av vÀrldens största biltillverkare, japanska Toyota, meddelade för ett par veckor sedan att man drar ner produktionen i september med 40 procent jÀmfört med tidigare prognos som konsekvens av halvledarbrist samt utökad smittspridning av covid-19.
Volvo Cars meddelade nyligen att man förlÀnger sitt produktionsstopp, som dessutom nu innefattar fabrikerna i Olofström och Skövde.
Per Avander, vd för börsnoterade Bilia, Nordens största bilkedja, sÀger att han inte har upplevt nÄgot liknande under sina drygt 35 Är i branschen.
ââDet kan ha hĂ€nt att det Ă€r nĂ„gon brist pĂ„ en enstaka bilmodell, men den hĂ€r situationen... det slĂ„r i stort över alla varumĂ€rken, nĂ„got jag aldrig har varit med om tidigare.
"Eskalerat under sommaren"
Per Avander beskriver en situation som började upptrÀda under vÄren och dÀrefter har eskalerat under sommaren.
ââKonsekvensen blir att kunder fĂ„r vĂ€nta mycket lĂ€ngre pĂ„ sina bilar. Ibland kan vi inte ens tala om nĂ€r de fĂ„r sina bilar och ibland fĂ„r vi till och med "sĂ€lja om" bilarna.
Med detta avser Per Avander att kunden och sÀljaren under försÀljningens gÄng enas om att ta bort nÄgon specialbestÀllning gÀllande fordonet för att dÀrmed fÄ ned leveranstiden.
Men det ger ocksÄ andra effekter för branschen:
ââKunden lĂ€mnar inte in sin bil vilket ger smĂ„ begagnat-lager, vilket gör att priserna sticker upp. Vi kan heller inte byta ut demobilar eller hyrbilar i samma omfattning som tidigare.
TT: Hur lÄng leveranstid talar vi nu om?
ââJag törs inte ge mig in pĂ„ det. NĂ„gon modell kanske vi har i lager, men ska kunden "bygga" en bil utifrĂ„n sina specifikationer Ă€r leveranstiden i vanliga fall tvĂ„ mĂ„nader. Det Ă€r betydligt lĂ€ngre nu men alla famlar i mörkret just nu.
Gunilla Ahlqvist, försÀljningschef vid Bilbolagets anlÀggning i LuleÄ, tecknar en liknande bild:
ââMĂ„nga modeller kan inte levereras förrĂ€n i slutet av januari nĂ€sta Ă„r, sedan finns nĂ„gra man kan fĂ„ i november. NĂ€r det Ă€r riktigt bra lĂ€ge sĂ„ Ă€r det kanske sexâĂ„tta veckor om det kan vara riktigt gynnsamma tider.
"Kan dröja till nÀsta sommar"
Maria Olofsson, koncernchef och vd för Olofsson bil i Stockholm, beskriver situationen som vÀldigt tuff. De har haft leveransproblem med de allra flesta bilmodeller, med vissa undantag.
För vissa modeller kan det dröja sÄ lÀnge som till nÀsta sommar för leverans, men inte ens det Àr sÀkert:
ââDet pĂ„verkar oss jĂ€ttemycket sĂ„klart. Risken Ă€r att vi mĂ„ste permittera och minska antalet medarbetare, om vi inte kan leverera fĂ„r vi inte heller nĂ„gra intĂ€kter.
Hur lÀnge halvledarbrist och logistikproblemen kommer att kvarstÄ Àr det nu ingen som exakt vet. Lastbilstillverkaren Scania har till exempel flaggat för att det kan fortgÄ under hela 2022 och Per Avander medger att det ger utmaningar för Bilia:
ââMan sĂ€ger till alla sĂ€ljare, "tappa inte modet utan sĂ€lj bilar och bygg en orderstock". Alla konkurrenter har nu samma bekymmer, men det Ă€r klart att kortsiktigt sĂ„ slĂ„r det pĂ„ fakturering av nya bilar och blir det brist pĂ„ begagnade bilar kan det bli lite jobbigare dĂ€r ocksĂ„.