För möbel- och inredningsföretaget Svenskt Tenn, grundat av formgivaren Estrid Ericson 1924, handlar lyxen mindre om lyx och mer om hantverk.
ââVi sĂ€ger att vi jobbar med svenskt utrotningshotat hantverk och sedan rĂ„kar det hamna i ett prissegment sĂ„ att man kallar det för lyx. Vi försöker arbeta med sĂ„ lite maskintillverkning som möjligt. Kallar du det för lyx sĂ„ ja, dĂ„ Ă€r vi i lyxsegmentet, sĂ€ger Maria Veerasamy, vd pĂ„ Svenskt Tenn.
Och sÄ Àr det, tycker fondförvaltaren Therese Nyrén. För henne Àr just bra hantverk med lÄng historia vad lyx innebÀr.
ââMan kan fundera över var grĂ€nsen gĂ„r mellan kvalitet och lyx. Men jag har svĂ„rt att se hur ett bolag skulle kunna ta sig in pĂ„ den marknaden utan historien och hantverket, sĂ€ger hon.
Svenska sÀngtillverkaren HÀstens, klockmÀrket Sjöö Sandström och vÀskmÀrket Böle Garveri i PiteÄ har alla hantverket gemensamt.
ââSka du köpa en vĂ€ska hos Böle kostar det bĂ„de tid och pengar. Det tar tvĂ„ Ă„r innan du fĂ„r vĂ€skan och dĂ„ Ă€r det garvning av lĂ€der och sadelmakare gör den. En sadelmakare av den hĂ€r kalibern i dag fĂ„r vilket jobb som helst pĂ„ HermĂšs eller Gucci, sĂ€ger Therese NyrĂ©n.
Sverige viktig marknad
Och visst finns en efterfrÄgan pÄ lyx i Sverige.
ââDet Ă€r bara att gĂ„ förbi de internationella företagens butiker i Stockholm en lördag för att se de lĂ„nga köerna utanför. Det Ă€r ocksĂ„ intressant att det inte bara Ă€r de rikaste som handlar, utan personer som har sparat och vill ha en trendig vĂ€ska till exempel, sĂ€ger Therese NyrĂ©n.
I Stockholm slÄr den amerikanska juveleraren Tiffany & Co, som tidigare i Är förvÀrvades av LVMH, upp en 400 kvadratmeter stor butik pÄ Birger Jarlsgatan och den franska modefirman HermÚs har byggt ut sin butik pÄ NK.
ââJag tror det handlar om nĂ€rvaro. Sedan har Sverige blivit ett "techmecka" och det Ă€r ett intressant land. Historiskt sett har Sverige ocksĂ„ haft mycket turism frĂ„n tillvĂ€xtlĂ€nder. Dessutom gĂ„r bostadspriserna upp och invĂ„narna blir rikare, sĂ€ger Therese NyrĂ©n.
Ny mÄlgrupp
ââGissningsvis har man under pandemin tittat mycket pĂ„ internet och funderar pĂ„ vad som behĂ„ller sitt vĂ€rde. En del saker förlorar ju sitt vĂ€rde ganska fort, det rĂ€cker med att öppna kartongen, sĂ€ger Maria Veerasamy.
Under vÄren 2020 stagnerade försÀljningen nÄgot för Svenskt Tenn. Men alternativa sÀtt att handla, antingen via internet, med conciergeservice och med möjlighet att boka tid för att botanisera sig i butiken pÄ StrandvÀgen gjorde att bolaget klarade sig vÀl under pandemin.
Och pÄ senare tid har Maria Veerasamy sett en ny mÄlgrupp.
ââJag upplever att mĂ„nga unga hittar hit, och att de kan önska sig och spara pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n vad jag kanske gjorde nĂ€r jag byggde mitt första hem, sĂ€ger hon.
Dessutom ser hon att andrahandsmarknaden pÄ Svenskt Tenn-produkter vÀxer.
ââMan handlar mer begagnat, om man kan kalla det sĂ„. Man ser vĂ€rdet i en produkt och förstĂ„r att nĂ€r nĂ„gon tröttnar kan den fĂ„ nytt liv hon en annan person som lĂ€ngtat, avslutar hon.