BÄde Barbro och Kristina har övertalats att swisha stora belopp till bedragares konton. Bedragarna tycks sÀrskilt rikta in sig pÄ Àldre personer. Barbro och Kristina Àr i 80-ÄrsÄldern och ingen av dem vill delta med sitt riktiga namn.
Metoden Ă€r utstuderad. Bedragare har ringt upp och först gett dem ett chockbesked â nĂ„gon har exempelvis försökt att handla dyrbara varor pĂ„ deras bekostnad.
Men sÄ presenteras en lösning. Det Àr dÄ det verkliga bedrÀgeriet sker.
ââJag blev uppringd av en man som sade sig vara sĂ€kerhetschef pĂ„ Elgiganten. Han sade att nĂ„gon tagit ut tre telefoner som skulle faktureras mig, berĂ€ttar Barbro, 80 Ă„r.
HjÀlpsam och inkÀnnande
Hon blev förstĂ„s bestört â hon hade inte köpt nĂ„gra telefoner. DĂ„ sade mannen att han skulle hjĂ€lpa henne, och sade sig koppla samtalet vidare till "Nordeas sĂ€kerhetsavdelning". DĂ€r svarade en person som var mycket hjĂ€lpsam och inkĂ€nnande. Han pratade lugnande med henne, och verkade bĂ„de sĂ€ker och kunnig.
ââJag var rĂ€dd, och helt uppmjukad i huvudet, sĂ€ger Barbro.
Under flera timmar hölls telefonsamtalet i gÄng. Kort spÀrrades, och han sade sig hjÀlpa henne att skydda pengarna som hon hade pÄ sitt konto.
ââHan fick mig att swisha 100 000 till ett konto med ett frĂ€mmande namn. Han sade att det var en ren sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd.
"Noga med mina pengar"
Kristina har varit med om ungefÀr samma sak, men i hennes fall rörde den inledande chocken ett datorinköp för stora pengar pÄ en avlÀgsen ort, som nu skulle gÄ till inkasso.
ââJag Ă€r alltid sĂ„ noga med mina pengar, och jag hade inte köpt nĂ„gon dator, sĂ€ger Kristina, som blev mycket förskrĂ€ckt av samtalet.
Ăven hon kopplades över till "Nordeas sĂ€kerhetsavdelning" och möttes av en mycket trovĂ€rdig och kompetent person som hade all tid i vĂ€rlden att hjĂ€lpa henne att skydda sina pengar. Hon fick veta att 100 000 kronor var pĂ„ vĂ€g bort frĂ„n hennes konto. OcksĂ„ hennes samtal hölls i gĂ„ng under mĂ„nga timmar.
ââDet var ju för att jag inte skulle ringa upp och kontrollera, sĂ€ger Kristina.
Personen hon pratade med sade att försöken att skydda pengarna misslyckats, men att de skulle göra ett försök till med Swish.
ââDe Ă€r sĂ„ skickliga, de kan manipulera.
Hon gjorde som bedragaren sade.
ââJag hade bara siktet instĂ€llt pĂ„ att skydda mina pengar. Jag blev duperad, det Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt frĂ€ckt.
Bankerna vill inte ersÀtta
100 000 kronor hamnade Àven i hennes fall i bedragarnas hÀnder.
BÄda har anmÀlt sina förluster till banken. Men bankerna vill inte ersÀtta dÄ offret har lurats att swisha pengarna.
Men bÄde Barbro och Kristina vittnar om hur trovÀrdiga och kunniga bedragarna verkat. De har verkligen vunnit deras förtroende, dÄ de "hjÀlpt till" att rÀdda dem frÄn att bli av med pengarna vid de fejkade elektronikköpen.
Nu kÀnner de sig övergivna av bÄde banker, myndigheter och polis. Pengarna Àr borta, och de fÄr inte nÄgon hjÀlp, tycker de.
ââFör att klara sig sjĂ€lv vill man bara glömma det hĂ€r, sĂ€ger Barbro.
ââDet Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt hemskt att rĂ„ka ut för. Det ska inte fungera sĂ„ hĂ€r. Det mĂ„ste vara sĂ€kert, sĂ€ger Kristina.
Hon tycker att bankerna har lett oss in i ett system som inte Àr tillrÀckligt sÀkert. Bankerna borde stÄ Àven för bedrÀgerier med hjÀlp av Swish, tycker hon. SjÀlva metoden Àr inte det som ska vara avgörande, enligt Kristina.
ââBankerna fick ju hjĂ€lp av staten nĂ€r de hade det kritiskt och höll pĂ„ att gĂ„ i konkurs, sĂ€ger Kristina.