SÄ luras de Àldre pÄ pengar: "Jag var rÀdd"

Barbro och Kristina har drabbats av bedragare som riktar in sig pĂ„ Ă€ldre, och som lurade dem att swisha stora summor. Skojarnas taktik: Först ett chockbesked – sedan erbjudande om hjĂ€lp.

MÄnga Àldre luras pÄ pengar av telefonbedragare. Kvinnan pÄ bilden Àr inte nÄgon av kvinnorna i texten.

MÄnga Àldre luras pÄ pengar av telefonbedragare. Kvinnan pÄ bilden Àr inte nÄgon av kvinnorna i texten.

Foto: Caisa Rasmussen / TT

Ekonomi2023-02-18 07:37

BÄde Barbro och Kristina har övertalats att swisha stora belopp till bedragares konton. Bedragarna tycks sÀrskilt rikta in sig pÄ Àldre personer. Barbro och Kristina Àr i 80-ÄrsÄldern och ingen av dem vill delta med sitt riktiga namn.

Metoden Ă€r utstuderad. Bedragare har ringt upp och först gett dem ett chockbesked – nĂ„gon har exempelvis försökt att handla dyrbara varor pĂ„ deras bekostnad.

Men sÄ presenteras en lösning. Det Àr dÄ det verkliga bedrÀgeriet sker.

– Jag blev uppringd av en man som sade sig vara sĂ€kerhetschef pĂ„ Elgiganten. Han sade att nĂ„gon tagit ut tre telefoner som skulle faktureras mig, berĂ€ttar Barbro, 80 Ă„r.

HjÀlpsam och inkÀnnande

Hon blev förstĂ„s bestört – hon hade inte köpt nĂ„gra telefoner. DĂ„ sade mannen att han skulle hjĂ€lpa henne, och sade sig koppla samtalet vidare till "Nordeas sĂ€kerhetsavdelning". DĂ€r svarade en person som var mycket hjĂ€lpsam och inkĂ€nnande. Han pratade lugnande med henne, och verkade bĂ„de sĂ€ker och kunnig.

– Jag var rĂ€dd, och helt uppmjukad i huvudet, sĂ€ger Barbro.

Under flera timmar hölls telefonsamtalet i gÄng. Kort spÀrrades, och han sade sig hjÀlpa henne att skydda pengarna som hon hade pÄ sitt konto.

– Han fick mig att swisha 100 000 till ett konto med ett frĂ€mmande namn. Han sade att det var en ren sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd.

"Noga med mina pengar"

Kristina har varit med om ungefÀr samma sak, men i hennes fall rörde den inledande chocken ett datorinköp för stora pengar pÄ en avlÀgsen ort, som nu skulle gÄ till inkasso.

– Jag Ă€r alltid sĂ„ noga med mina pengar, och jag hade inte köpt nĂ„gon dator, sĂ€ger Kristina, som blev mycket förskrĂ€ckt av samtalet.

Även hon kopplades över till "Nordeas sĂ€kerhetsavdelning" och möttes av en mycket trovĂ€rdig och kompetent person som hade all tid i vĂ€rlden att hjĂ€lpa henne att skydda sina pengar. Hon fick veta att 100 000 kronor var pĂ„ vĂ€g bort frĂ„n hennes konto. OcksĂ„ hennes samtal hölls i gĂ„ng under mĂ„nga timmar.

– Det var ju för att jag inte skulle ringa upp och kontrollera, sĂ€ger Kristina.

Personen hon pratade med sade att försöken att skydda pengarna misslyckats, men att de skulle göra ett försök till med Swish.

– De Ă€r sĂ„ skickliga, de kan manipulera.

Hon gjorde som bedragaren sade.

– Jag hade bara siktet instĂ€llt pĂ„ att skydda mina pengar. Jag blev duperad, det Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt frĂ€ckt.

Bankerna vill inte ersÀtta

100 000 kronor hamnade Ă€ven i hennes fall i bedragarnas hĂ€nder.

BÄda har anmÀlt sina förluster till banken. Men bankerna vill inte ersÀtta dÄ offret har lurats att swisha pengarna.

Men bÄde Barbro och Kristina vittnar om hur trovÀrdiga och kunniga bedragarna verkat. De har verkligen vunnit deras förtroende, dÄ de "hjÀlpt till" att rÀdda dem frÄn att bli av med pengarna vid de fejkade elektronikköpen.

Nu kÀnner de sig övergivna av bÄde banker, myndigheter och polis. Pengarna Àr borta, och de fÄr inte nÄgon hjÀlp, tycker de.

– För att klara sig sjĂ€lv vill man bara glömma det hĂ€r, sĂ€ger Barbro.

– Det Ă€r sĂ„ fruktansvĂ€rt hemskt att rĂ„ka ut för. Det ska inte fungera sĂ„ hĂ€r. Det mĂ„ste vara sĂ€kert, sĂ€ger Kristina.

Hon tycker att bankerna har lett oss in i ett system som inte Àr tillrÀckligt sÀkert. Bankerna borde stÄ Àven för bedrÀgerier med hjÀlp av Swish, tycker hon. SjÀlva metoden Àr inte det som ska vara avgörande, enligt Kristina.

– Bankerna fick ju hjĂ€lp av staten nĂ€r de hade det kritiskt och höll pĂ„ att gĂ„ i konkurs, sĂ€ger Kristina.

Fakta: Nordea kommenterar

Nordea skriver till TT angÄende bedrÀgerier:

”Vi ringer inte och ber dig legitimera dig med bank-id. Vad gĂ€ller sĂ€kerheten arbetar Nordea dagligen med monitorering för att identifiera misstĂ€nkta transaktioner".

"Hur bra sÀkerhetssystem banker Àn bygger upp sÄ Àr det svÄrare att skydda sig mot intrÄng om man lÀmnat ut personliga koder till utomstÄende eller skickar pengar till bedragaren".

Nordea skriver ocksĂ„ att alla bedrĂ€gerifall bedöms individuellt, och att banken följer AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mndens rekommendationer. "Generellt kan vi sĂ€ga att möjligheten att bli ersatt minskar ju mer aktiv den drabbade Ă€r i att genomföra transaktionen”.

Budskapet frÄn banken Àr att aldrig lÀmna ut personliga koder eller uppgifter, och inte skicka pengar nÄgonstans pÄ uppmaning.

KĂ€lla: Nordea


Fakta: Konsumentombudsmannen vill ha praxis

KO kan ge sÄ kallat KO-bitrÀde i principiellt viktiga fall. NÀr det gÀller bedrÀgerier som drabbar Àldre, och dÀr banker vÀgrar ersÀtta dem, har KO kommit fram till att detta Àr ett sÄdant fall och att mer praxis behövs.

I somras kom en dom frÄn Högsta domstolen som gav en bedrÀgeridrabbad Àldre person rÀtt till ersÀttning. Den domen Àr dock inte vÀgledande i alla fall, och enligt KO behövs fler avgöranden som vÀgledning.

KO har dÀrför beslutat att hjÀlpa en drabbad kvinna som lurats att swisha pengar till bedragarna. Den drabbade nekades ersÀttning frÄn banken.

KĂ€lla: Konsumentombudsmannen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!