Anders Danielsson, vd för byggföretaget Skanska, tycker att tredje kvartalet har varit starkt för bolaget, och det ser bra ut Àven framÄt.
ââVi har en bra orderstock, och bostadsutvecklingen levererar starkt. Den kommersiella sidan av vĂ„r fastighetsutveckling nĂ„r nu attraktiva nivĂ„er, vi ser att aktiviteten ökar. Fler vill hyra kontor.
Men de flaskhalsar och leveransproblem som nu drabbar hela vÀrlden slÄr ocksÄ mot Skanska.
ââVi ser pĂ„ grund av pandemin att leveranser tar lĂ€ngre tid. Det Ă€r brist pĂ„ chaufförer och kapacitet.
Brexit och chaufförsbrist
LÀget Àr ungefÀr likadant bÄde i Europa och i USA med chaufförsbrist, leveransproblem och brist pÄ varor, förklarar han. Men efter brexit Àr problemen större i Storbritannien.
ââVi har vidtagit Ă„tgĂ€rder, sĂ€ger han, och förklarar att det handlar om att förbereda och planera, som genom att köpa in varor i god tid och tidigarelĂ€gga leveranser.
Men han tror att problemen kommer att fortsÀtta en tid framöver.
Fast i Sverige hotar en sÀrskild bristsituation, dÄ cementtillgÄngen kan strypas efter att Cementa missat sitt tillstÄnd.
ââVi följer utvecklingen vĂ€ldigt noga, sĂ€ger Anders Danielsson.
Han förklarar att för Skanskas del Àr den egna verksamheten prioriterad, och Skanska försöker pÄ olika sÀtt hitta vÀgar.
ââVi utvecklar betong med mindre andel cement i. Men generellt fĂ„r byggandet i Sverige stora problem, det pĂ„verkar hela branschen.
SÄrbarhet
FrÄgan Àr hur han ser pÄ sÄrbarheten, dÄ ett enda företag ska förse hela Sverige med en sÄ viktig rÄvara som cement.
ââDet Ă€r inte bra. Att det blir sĂ„ stora leveransproblem med sĂ„ kort varsel Ă€r problematiskt, sĂ€ger Anders Danielsson.
PĂ„ lite lĂ€ngre sikt stĂ„r ocksĂ„ byggandet och branschen inför klimatproblemen â just byggande, infrastrukturen och betongen har stor klimatpĂ„verkan, konstaterar Anders Danielsson.
ââVi tar det pĂ„ stort allvar.
Han förklarar att Skanska just skÀrpt sina klimatmÄl, och att en hel del arbete görs för att sÀnka utslÀppen. Men mycket ÄterstÄr, förklarar han. BÄde i sjÀlva byggandet och i Skanskas egen verksamhet, men ocksÄ i kundernas beteende och kravstÀllande.
ââOffentliga kunder stĂ„r för 50 procent av vĂ„r volym i Sverige. De skulle kunna utnyttja sin köpkraft för att göra grönare upphandlingar, sĂ€ger Anders Danielsson.