I början av 2000-talet var det statliga Telia som utropades till folkaktie nÀr företaget skulle börsnoteras och allmÀnheten uppmanades att investera i företaget.
NÀr Volvo Cars förra hösten gjorde börspremiÀr efter Är av spekulationer var det ocksÄ den största börsnoteringen sedan just Telia med ett börsvÀrde pÄ drygt 18 miljarder kronor.
Förutom stora institutionella förvaltare var det Àven tusentals smÄsparare som hoppade pÄ tÄget. SÄvÀl hos Nordnet som Avanza blev det den historiskt största börsintroduktionen nÄgonsin dÀr exempelvis Avanza hade 105 000 kunder som tecknade sig för aktien.
ââVolvo Ă€r naturligtvis ett urstarkt varumĂ€rke och vi har aldrig nĂ„gonsin kablat ut aktier till 105 000 kunder tidigare. DĂ„ Ă€r du i toppligan bland de mest Ă€gda aktierna i Sverige och en rĂ€kmacka in pĂ„ börsen, sĂ€ger Nicklas Andersson, sparekonom hos Avanza.
Steg i början
Det fanns dock flera liknelser med Telia. Precis som telekomaktien steg Volvo Cars inledningsvis kraftigt pÄ börsen men snart skulle det vÀnda.
En kraftig nedgÄng i linje med börsen i stort i anslutning till Ukrainakrigets utbrott följdes av en ÄterhÀmtning i somras men de senaste tre mÄnaderna Àr dock aktien ned nÀstan 40 procent och den som köpte till teckningskursen 53 kronor har nu sett den falla till runt 45 kronor.
Aktien har pÄverkats av det allmÀnnt sura börsklimatet men Nicklas Andersson pÄpekar att det finns visa branschspecifika utmaningar.
ââVi hade en komponentbrist inom bilindustrin redan nĂ€r Volvo kom till börsen och det har sĂ€nkt dom under det hĂ€r Ă„ret och varit en vĂ„t filt. Det problemet har visserligen lĂ€ttat nu men samtidigt faller efterfrĂ„gan nĂ€r rĂ€ntor stiger och vi gĂ„r mot tuffare tider för hushĂ„llen och det blir allt dyrare att köpa eller leasa personbilar.
NÀr Volvo Cars presenterade försÀljningssiffrorna för oktober sÄg visserligen företaget en viss uppgÄng pÄ mÄnadsbasis. Hittills i Är har dock företaget rapporterat 19 procent fÀrre sÄlda bilar Àn under 2021.
Polestar â ett sĂ€nke
Det handlar dock om ytterligare faktorer. Elbilstillverkaren Polestar, som Àgs av Volvo till 48 procent, har gÄtt uselt efter börsnoteringen pÄ midsommarafton.
ââEn stor del av Volvos vĂ€rdering har styrts av Ă€gandet i Polestar. I en övergĂ„ng frĂ„n lĂ„g- till högrĂ€ntemiljö och hög inflation sĂ„ har tillvĂ€xtbolag som Polestar vĂ€rderats ned. Effekten pĂ„ Polestar har naturligtvis Ă€ven pĂ„verkat Volvo, sĂ€ger Hampus Engellau, fordonsanalytiker hos Handelsbanken.
Ytterligare skepsis finns kring bolaget utifrÄn företagets kinesiska Àgarstruktur. Engellau igen:
ââJag tror att det finns tvĂ„ lĂ€ger, ett med investerare som vĂ€ljer bort Volvos aktie, det har man gjort tidigare ocksĂ„. Sedan finns det ett annat lĂ€ger som tittar pĂ„ hur företaget historiskt sett har skötts och anser att bolaget Ă€r sjĂ€lvstĂ€ndigt.
PÄ fredag kommer nu nya delÄrssiffror. Marknadens förvÀntningar Àr ocksÄ relativt lÄga med förvÀntad vinst före skatt pÄ 2,6 miljarder kronor, betydligt lÀgre jÀmfört med föregÄende kvartal.
För smÄsparare som nu gÄtt in i aktien kan det bli en ny rysare dÀr bolaget kan straffas rejÀlt pÄ börsen vid en vinstmiss. Under nedgÄngen har dock merparten av till exempel Nordnets kunder valt att behÄlla Volvo-aktien, enligt Frida Bratt, sparekonom hos Nordnet.
ââDet Ă€r nĂ„gra faktorer som Ă€r viktiga, sĂ€ger Hampus Engellau inför rapporten.
ââHar komponentförsörjningen blivit fortsatt bĂ€ttre? Det stora frĂ„getecknet för Volvos del Ă€r i vilken utstrĂ€ckning Kina kommer att börja med stimulanser nĂ€r det gĂ€ller bilförsĂ€ljningen.