ResenÀrer frÄn ett 30-tal europeiska lÀnder, bland annat vÄra fyra nordiska grannar, Àr frÄn och med den 10 juli fria att resa till England utan att sitta i karantÀn. Men inte Sverige.
Stefan Westerberg ser bÄde direkta och indirekta negativa ekonomiska effekter av att svenskar fortsatt pekas ut som riskland i Storbritannien.
ââDet Ă€r dĂ„ligt pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att det pĂ„verkar bilden av Sverige, och att det i sin tur pĂ„verkar affĂ€rer.
Drabbad besöksnÀring
Han sÀger att britter sannolikt avskrÀcks frÄn att resa till Sverige om regeringen inte sjÀlv vÀlkomnar svenskar. Det kan fÄ stora effekter pÄ besöksnÀringen i framför allt Stockholm, enligt Stefan Westerberg. UngefÀr hÀlften av alla britter som Ärligen reser till Sverige Äker till Stockholm.
ââVĂ„ren har varit vĂ€ldigt dĂ„lig för besöksnĂ€ringen, sommaren riskerar ocksĂ„ att bli det och Ă€ven framöver. Att utlĂ€ndska turister inte kommer hit, i det hĂ€r fallet frĂ„n Storbritannien, betyder att kassorna blir fortsatt tomma, sĂ€ger han.
Han ser Àven effekter av att de personliga mötena i svensk-brittiska handelsrelationer fortsatt sÀtts pÄ vÀnt.
ââTidigare har vi sett att det Ă€r viktigt med rörlighet inom koncerner, och Ă€ven i "business to business", för att upprĂ€tthĂ„lla goda relationer och göra affĂ€rer. Kundmötet Ă€r svĂ„rt att göra pĂ„ Skype, det tror vi kommer vara viktigt Ă€ven framöver, sĂ€ger Westerberg, som dock lyfter möjligheten att pandemin kan leda till nya beteenden med till exempel fler digitala möten.
Personliga mötet
Det framhÄller Àven Johan Trové, vd pÄ VÀstsvenska Handelskammaren. Han ser inga sÀrskilda handelsproblem med att de brittiska restriktionerna fortsatt sÀtter stopp för personliga möten, och refererar till en intervju han nyligen gjorde med Volvo Cars koncernchef HÄkan Samuelsson.
ââHan sĂ€ger att "jag kommer inte lĂ€ngre resa tre, fyra dagar till Kina för ett endagarsmöte, eller vara i London över tvĂ„ dagar för nĂ„gra timmars möte. Det kommer inte ske i framtiden".
ââVi mĂ€rker alltsĂ„ att mĂ„nga av de hĂ€r mötena har kunnat hanteras mycket effektivare digitalt, sĂ€ger TrouvĂ©.
Skulle det bli ett lÄngvarigt stopp för svenskar till England kan det dÀremot fÄ effekt, tror han.
ââDĂ„ kan konkurrerande företag som har bĂ€ttre relation och kontakter komma in pĂ„ ett helt annat sĂ€tt. Men hittills har vi inte sett de effekterna.
Sverigebilden
Ăn sĂ„ lĂ€nge ser han inte heller nĂ„gon sĂ€rskilt negativ handelseffekt av den omdiskuterade Sverigebilden. Han framhĂ„ller i stĂ€llet att den svenska strategin har tillĂ„tit mĂ„nga företag att hĂ„lla i gĂ„ng under pandemin.
ââDet finns ju tvĂ„ sidor av Sverigebilden: antingen har vi lyckats i vĂ„r strategi, eller sĂ„ har vi inte gjort det. Och det spekuleras ju ganska friskt i det. Hittills tycker jag det vĂ€ger över i den positiva sidan. PĂ„ sikt kommer vi nog ha facit pĂ„ den frĂ„gan.