Förseningar till i sommar efter Suezhaveriet

Proppen i Suezkanalen Àr borta, men inte de lÄngtgÄende konsekvenserna. Enligt Göteborgs hamn kommer vi att ha mÄnader av trassel och förseningar framför oss efter haveriet i kanalen.

Fartygen gÄr igenom Suezkanalen igen efter haveriet i mars. Men det kommer att ta lÄng tid innan varje skepp och container Àr pÄ rÀtt plats sÄ att trafiken flyter normalt igen. Arkivbild.

Fartygen gÄr igenom Suezkanalen igen efter haveriet i mars. Men det kommer att ta lÄng tid innan varje skepp och container Àr pÄ rÀtt plats sÄ att trafiken flyter normalt igen. Arkivbild.

Foto: Mohamed Elshahed/AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-15 07:20

DÄ jÀttefartyget Ever Given satte sig pÄ tvÀren i Suezkanalen för nÄgra veckor sedan var det Ànnu ett ovÀlkommet hinder för den svÄrt prövade vÀrldshandeln, berÀttar Claes Sundmark, försÀljningschef pÄ Göteborgs hamn.

– Det var containerbrist redan innan pĂ„ grund av pandemin. Det var ocksĂ„ fartygsbrist, fartyg lĂ„g och vĂ€ntade utanför exempelvis Los Angeles, sĂ€ger han.

Handeln stannade dÄ Kina stÀngde ned i fjol, och massor av containrar blev dÄ fast pÄ fel stÀlle. Fartyg som skulle lossa och lasta blev försenade pÄ grund av containerbristen, och i vissa hamnar, som i Los Angeles, har det blivit mycket lÄnga vÀntetider. Fartyg ligger ute pÄ redden och vÀntar, vilket i sin tur gör att hela vÀrldshandelns logistikkedjor brakar i hop.

Den 23 mars blev det ocksÄ stopp i Suezkanalen.

– Det var som lök pĂ„ laxen.

Stockningar i hamnarna

Stoppet fÄr lÄngvariga följder, förklarar han. Det Àr stockningar i hamnarna, och Ànnu fler fartyg och containrar som befinner sig pÄ fel stÀlle.

– Nu kommer det ta hela andra kvartalet innan allt Ă€r tillbaka till det normala.

Kanske nÄgon gÄng i sommar kan lÀget ljusna, men det Àr inte omöjligt att problemen hÀnger i Àven under tredje kvartalet, tror Claes Sundmark.

Johan Trouvé, vd för VÀstsvenska Handelskammaren, konstaterar att detta fÄr stor betydelse för det svenska nÀringslivet. Han minns strejkkonflikterna som lamslog Göteborgs hamn för nÄgra Är sedan, och vilken inverkan det fick pÄ den svenska importen och exporten.

– Jag hade folk som ringde och grĂ€t för att de inte fick sina sĂ€songsvaror i tid, sĂ€ger Johan TrouvĂ©.

Det hÀr visar hur viktig sjöfrakten Àr för Sverige, konstaterar han.

– Den Ă€r vĂ„r lĂ€nk utĂ„t.

Dyrare varor

Han tror att sjötransporter kommer att bli dyrare pÄ grund av det hÀr, och i slutÀndan blir det konsumenter som fÄr betala. KlÀder, skor och andra importprylar blir dyrare. Men de svenska exportföretagen fÄr ocksÄ problem.

– Men svenska exportföretag har en stor del av sin marknad i Europa. DĂ„ pĂ„verkar inte Suezhaveriet. Det kan gynna Sverige. Det kan innebĂ€ra en konkurrensfördel för svenska företag, allt behöver inte vara nattsvart, sĂ€ger Johan TrouvĂ©.

För Göteborgs hamn kan Suezhaveriet ocksĂ„ innebĂ€ra fler och större affĂ€rer. Hamnen har kapacitet att ta emot de enorma jĂ€ttebĂ„tarna som gĂ„r igenom Suezkanalen med omkring 20 000 containrar ombord. De brukar lossa sin last i stora hamnar i Tyskland eller Holland. Lasterna körs sedan vidare med mindre bĂ„tar, med kanske ett par tusen containrar ombord, till andra hamnar, som Göteborg.

Men det finns kapacitet i Göteborgs hamn att ta emot de enorma jÀttefartygen, och nu har hamnen erbjudit rederierna att ta emot storbÄtarna.

– Vi har flera dialoger pĂ„ gĂ„ng. Vi hoppas dels pĂ„ att fĂ„ fler affĂ€rer, men ocksĂ„ pĂ„ att kunna stötta det svenska nĂ€ringslivet sĂ„ att de fĂ„r sina saker, sĂ€ger Claes Sundmark.

Fakta: Fartyg pÄ sniskan

Det 400 meter lÄnga containerfartyget Ever Given kilade fast sig i sandstranden lÀngs kanalen den 23 mars. Efter en vecka kunde fartyget dras loss, men lÄnga köer bildades pÄ bÄda sidor om kanalen.

Suezkanalen Àr en sjöfarled som förbinder Medelhavet och Röda havet, och gör det möjligt att fÀrdas mellan Europa och Asien utan att runda Afrika.

I snitt passerar 1 550 fartyg genom kanalen varje mÄnad (under 2020 sammanlagt 18 597 fartyg).

Bulkfartyg stÄr för omkring 30 procent av transporterna, följt av containerfartyg, som stÄr för 25 procent. Oljetankrar stÄr för 15 procent.

Enligt Göteborgs hamn kommer det att mÄnader innan konsekvenserna av stoppet kan tas igen.

KÀlla: Reuters, AFP, Göteborgs hamn

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!