DÄ jÀttefartyget Ever Given satte sig pÄ tvÀren i Suezkanalen för nÄgra veckor sedan var det Ànnu ett ovÀlkommet hinder för den svÄrt prövade vÀrldshandeln, berÀttar Claes Sundmark, försÀljningschef pÄ Göteborgs hamn.
ââDet var containerbrist redan innan pĂ„ grund av pandemin. Det var ocksĂ„ fartygsbrist, fartyg lĂ„g och vĂ€ntade utanför exempelvis Los Angeles, sĂ€ger han.
Handeln stannade dÄ Kina stÀngde ned i fjol, och massor av containrar blev dÄ fast pÄ fel stÀlle. Fartyg som skulle lossa och lasta blev försenade pÄ grund av containerbristen, och i vissa hamnar, som i Los Angeles, har det blivit mycket lÄnga vÀntetider. Fartyg ligger ute pÄ redden och vÀntar, vilket i sin tur gör att hela vÀrldshandelns logistikkedjor brakar i hop.
Den 23 mars blev det ocksÄ stopp i Suezkanalen.
ââDet var som lök pĂ„ laxen.
Stockningar i hamnarna
Stoppet fÄr lÄngvariga följder, förklarar han. Det Àr stockningar i hamnarna, och Ànnu fler fartyg och containrar som befinner sig pÄ fel stÀlle.
ââNu kommer det ta hela andra kvartalet innan allt Ă€r tillbaka till det normala.
Kanske nÄgon gÄng i sommar kan lÀget ljusna, men det Àr inte omöjligt att problemen hÀnger i Àven under tredje kvartalet, tror Claes Sundmark.
Johan Trouvé, vd för VÀstsvenska Handelskammaren, konstaterar att detta fÄr stor betydelse för det svenska nÀringslivet. Han minns strejkkonflikterna som lamslog Göteborgs hamn för nÄgra Är sedan, och vilken inverkan det fick pÄ den svenska importen och exporten.
ââJag hade folk som ringde och grĂ€t för att de inte fick sina sĂ€songsvaror i tid, sĂ€ger Johan TrouvĂ©.
Det hÀr visar hur viktig sjöfrakten Àr för Sverige, konstaterar han.
ââDen Ă€r vĂ„r lĂ€nk utĂ„t.
Dyrare varor
Han tror att sjötransporter kommer att bli dyrare pÄ grund av det hÀr, och i slutÀndan blir det konsumenter som fÄr betala. KlÀder, skor och andra importprylar blir dyrare. Men de svenska exportföretagen fÄr ocksÄ problem.
ââMen svenska exportföretag har en stor del av sin marknad i Europa. DĂ„ pĂ„verkar inte Suezhaveriet. Det kan gynna Sverige. Det kan innebĂ€ra en konkurrensfördel för svenska företag, allt behöver inte vara nattsvart, sĂ€ger Johan TrouvĂ©.
För Göteborgs hamn kan Suezhaveriet ocksÄ innebÀra fler och större affÀrer. Hamnen har kapacitet att ta emot de enorma jÀttebÄtarna som gÄr igenom Suezkanalen med omkring 20 000 containrar ombord. De brukar lossa sin last i stora hamnar i Tyskland eller Holland. Lasterna körs sedan vidare med mindre bÄtar, med kanske ett par tusen containrar ombord, till andra hamnar, som Göteborg.
Men det finns kapacitet i Göteborgs hamn att ta emot de enorma jÀttefartygen, och nu har hamnen erbjudit rederierna att ta emot storbÄtarna.
ââVi har flera dialoger pĂ„ gĂ„ng. Vi hoppas dels pĂ„ att fĂ„ fler affĂ€rer, men ocksĂ„ pĂ„ att kunna stötta det svenska nĂ€ringslivet sĂ„ att de fĂ„r sina saker, sĂ€ger Claes Sundmark.