Sommaren har precis blivit till höst men för den som vill tillbringa jul och nyÄr i en skidbacke börjar det bli hög tid att boka sin resa. TT:s rundringning visar att pandemin gör att intresset för semester pÄ hemmaplan Àven i jul Àr stort.
Tommy Halvarsson, marknads- och försÀljningschef vid Idre fjÀll, bedömer lÀget som mycket gynnsamt för skidanlÀggningen.
ââJul och nyĂ„rsveckan har vi cirka 22 procent fler bokningar Ă€n samma tid förra Ă„ret. Vi gör bedömningen att nyĂ„r kommer vara fullbokat om cirka tvĂ„ veckor. Vi har en stor andel Ă„terkommande gĂ€ster, cirka 80 procent, samtidigt som restriktionerna kring utlandsresor har gagnat oss, sĂ€ger han till TT.
Under hösten har man dessutom fÄtt en rad olika bokningar frÄn svenska skidklubbar som i vanliga fall Äker utomlands.
Stort tryck
Börsnoterade Skistar, med anlĂ€ggningar i bland annat SĂ€len, Ă re och Vemdalen, slĂ€pper nya delĂ„rssiffror i oktober och vill inte kommentera bokningslĂ€get i detalj. I en kommentar till TT, skriver dock vd:n Stefan Sjöstrand om bokningslĂ€get för anlĂ€ggningen i SĂ€len: "Hittills Ă€r bokningslĂ€get för jul- och nyĂ„rsveckorna upp hela 33 procent i antalet objektsnĂ€tter i jĂ€mförelse med föregĂ„ende Ă„r. Ăkningen i SĂ€len Ă€r relaterat till att vi detta Ă„r har en gynnsam kalender med en extra vecka vilket vid sex dagars ledighet ger upp till 16 dagars sammanhĂ€ngande semester. Dessutom ser vi att intresset att semestra i hemlandet Ă€r stort".
BranÀsgruppen med anlÀggningar i bland annat BranÀs och Kungsberget delar konkurrenternas uppfattning.
ââBokningslĂ€get Ă€r riktigt bra. Vi ligger ungefĂ€r fem procent bĂ€ttre och nyĂ„r har vi uppbokat till ungefĂ€r 70 procent. "Hemester" har blivit stort och vĂ„r produkt Ă€r ju att kunna vara tillsammans nĂ€r man hyr en stuga, sĂ€ger vd:n Anders KjĂ€llström.
Motsatt hÄll
à t motsatt hÄll gÄr inte helt ovÀntat mÄnga arrangörer med fokus pÄ skidresor till bland annat Alperna. OsÀkerhet kring framtida smittotal, och vilka reserestriktioner som kommer att gÀlla för svenska turister samt regler pÄ plats gör lÀget utmanande. Resebolaget Langley uppger att bokningsgraden nu Àr cirka 30 procent lÀgre, medan situationen för sportlovsveckorna ser nÄgot bÀttre ut.
ââDet har varit en supertuff tid för hela branschen i Ă„r och det kommer vara en stentuff höst med en del reducerad försĂ€ljning jĂ€mfört med ett vanligt Ă„r. Vi hoppas att det Ă€r en förskjutning i bokningsmönstret och att det kommer i gĂ„ng om nĂ„gra veckor men vi mĂ„ste vara snabba att anpassa oss efter de restriktioner som kommer rĂ„da, sĂ€ger försĂ€ljningschefen David Svensson.
Konkurrenten Alpresor noterar Ă€ven en minskad bokningsfrekvens pĂ„ mellan 10 och 20 procent, med viss ökning pĂ„ de egna hotellen i Ăsterrike, vilket vd:n Niclas Helgesson bedömer hĂ€nger samman med att bolaget uppger att man kontrollerar alla led i sjĂ€lva resandet.
Ăven de svenska anlĂ€ggningarna brottas dock, trots gynnsamt bokningslĂ€ge, med utmaningar. Hur det blir med utlĂ€ndska gĂ€ster i vinter Ă€r fortfarande oklart. Dessutom kommer en i vanliga fall naturlig intĂ€ktskĂ€lla i form av after ski att begrĂ€nsas.
ââDet fĂ„r naturligtvis en pĂ„verkan men samtidigt Ă€r inte Idre förknippat med after ski, som nĂ„gra av vĂ„ra kollegor i branschen, sĂ€ger Tommy Halvarsson.
TT: Betyder den gynnsamma utvecklingen att ni ocksÄ passar pÄ att höja avgifterna för till exempel liftkort?
ââNej, vi resonerar sĂ„ att vi höjer nĂ€r vi har nĂ„got nytt att erbjuda gĂ€sterna. Vi gjorde en höjning senast i samband med att vi satte upp elbelysning som gjorde att vi kan erbjuda skidĂ„kning till senare pĂ„ kvĂ€llen.