Ett 80-tal sanktionsavgifter till följd av brister i arbetsmiljön. 40 fall av misstÀnkt brott mot utstationeringslagen (inte registerförda). Nio utlÀndska förare saknade tillstÄnd att köra i Sverige och ytterligare 20 kunde inte visa upp den vilotidsbok som lagen krÀver.
ââVi och polisen har hittat mycket som vi har anledning att stĂ€lla krav pĂ„. Ă kerier och andra yrkesutövare behöver skĂ€rpa sig. Men det Ă€r ocksĂ„ oroande ur ett samhĂ€llsperspektiv, sĂ€ger Arne Alfredsson, chef för avdelningen för myndighetsgemensam kontroll pĂ„ Arbetsmiljöverket.
Ăver 340 fordon och 440 personer kontrollerades gemensamt av Arbetsmiljöverket och polisen under en tvĂ„veckorsperiod.
Köparna kan agera
Alfredsson lÀgger stort ansvar pÄ köparna av transporter.
ââVi kommer aldrig att kunna kontrollera oss bort frĂ„n det hĂ€r fenomenet. Det handlar om en vilja att sjĂ€lv göra rĂ€tt. Se exempelvis till att du köper transporter av ett seriöst företag, uppmanar han.
Att fuska med reglerna drabbar inte bara förare i form av farliga moment, utan Àven i konkurrensen gentemot de företag som sköter sig. Att lasta bilen fel Àr vanligt förekommande, och direkt trafikfarligt för andra pÄ vÀgarna.
ââOch du hittar dessutom förare som kör alldeles pĂ„ tok för mycket, som ocksĂ„ Ă€r trafikfarligt, sĂ€ger Alfredsson.
TT: Branschen brukar ju peka pÄ att de utlÀndska Äkerierna dumpar villkoren. Ger den hÀr studien vatten pÄ deras kvarnar?
ââDet kan man tycka, men vi vill nog inte prata om dumpning. Följer man inte regelverken sĂ„ har man skapat en situation dĂ€r konkurrensen inte blir pĂ„ lika villkor. Vissa regler kostar att leva upp till och lever du inte upp till dem sĂ„ har du skaffat dig en konkurrensfördel, sĂ€ger Alfredsson som ser att Ă„kerierna verkar i en pressad bransch.
ââVi fĂ„r vad vi Ă€r villiga att köpa, konstaterar han och menar att köparna mĂ„ste se lĂ€ngre Ă€n till bara kronor och ören.
MÄngbottnad bransch
Det finns mÄnga utlÀndska Äkerier och förare pÄ de svenska vÀgarna. Det Àr en rörlig bransch, sÀger Arne Alfredsson.
ââSom en polis sa: Vi har hittat en person med ryskt körkort, med ukrainskt pass, som kör en lastbil registrerad i Lettland och har kört frĂ„n Litauen och ska leverera gods till Finland. Det i sig Ă€r inte fel, men det visar pĂ„ komplexiteten som finns i branschen.
Han pekar ocksÄ pÄ att det inte Àr helt lÀtt för företag och chaufförer att kunna alla regler som ofta Àr olika frÄn land till land.
Han vill inte skriva under pÄ att utlÀndska Äkare Àr mer skrupelfria Àn svenska. Det handlar snarare om EU:s inre marknad och konsekvenserna av den.
ââNĂ€r vi befinner oss pĂ„ en marknad som alla har rĂ€tt att ta del av, sĂ„ finns det en hel del utmaningar för utlĂ€ndska företag, oavsett vad de sysslar med, sĂ€ger Alfredsson.
Sammanfattningsvis sÀger han sÄ hÀr:
ââDet visar vikten av att myndigheter samarbetar för att motverka en osund konkurrens. Vi vill inte att personer ska bli sjuka, skada sig eller dö pĂ„ arbetet, eller utsatta andra personer för de hĂ€r riskerna.