Svensk export pÄ spel i brexit-kaoset

Sannolikheten för en hÄrd brexit blir bara större ju nÀrmare julen kommer. Om det blir verklighet vÀntar trafikstockningar pÄ vÀgarna, ett slag mot turismen, och tuffa tider för fordonsindustrin.

Lastbilar vid den brittiska grÀnsen. Köerna blir betydligt lÀngre efter att Storbritannien lÀmnar den inre marknaden. Arkivbild.

Lastbilar vid den brittiska grÀnsen. Köerna blir betydligt lÀngre efter att Storbritannien lÀmnar den inre marknaden. Arkivbild.

Foto: Frank Augstein/AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-12-13 20:30

Storbritannien har mer Ă€n EU att förlora ekonomiskt pĂ„ en hĂ„rd brexit. ÄndĂ„ fortsĂ€tter Boris Johnsons regering att stĂ€lla krav i frĂ„gor i förhandlingarna.

– Det beror pĂ„ att bĂ„da egentligen vill ha ett frihandelsavtal som eliminerar de flesta tullar. Men det finns nĂ„gra stötestenar, som fisket, dĂ€r det verkar vĂ€ldigt svĂ„rt att fĂ„ till nĂ„gon rörelse, sĂ€ger Carl Nilsson, ekonom pĂ„ Swedbank som följer turerna i förhandlingarna.

Deadlinen Àr Ärsskiftet. DÄ mÄste ett avtal bÄde finnas pÄ plats och vara godkÀnt av respektive parlament. Om inte skickas Storbritannien ut frÄn EU:s inre marknad utan nÄgot handelsavtal.

Och tiden rinner ut.

Att britterna ÀndÄ fortsÀtter att driva för sina frÄgor i samtalen har mer att göra med politik Àn plÄnbok.

– Hade det bara handlat om ekonomi hade britterna jobbat hĂ„rdare för att fĂ„ till ett avtal. Det handlar om ideologi, om att “ta tillbaka kontrollen” och dĂ€r har fisket blivit en symbolfrĂ„ga, sĂ€ger Carl Nilsson.

Höga tullar

Vad blir dÄ konsekvenserna om önationen lÀmnar unionen utan ett avtal? Framför allt kommer alla varor och tjÀnster som exporteras frÄn Storbritannien till EU och tvÀrtom att belÀggas med tullar.

– Hur stora tullar beror pĂ„ vilka varor eller tjĂ€nster det Ă€r. Men det fĂ„r stor effekt pĂ„ ekonomin, sĂ€ger Carl Nilsson.

Geografin avgör mycket vilka lÀnder som fÄr det tuffast i ett sÄdant scenario.

– Irland Ă€r det land som skulle pĂ„verkas mest negativt, sĂ€ger Nilsson.

Men Àven stora delar av EU:s ekonomiska motor kan fÄ det betydligt tuffare.

– Till exempel tysk bilindustri kan drabbas hĂ„rt, tullsatserna Ă€r relativt höga pĂ„ bilar och bildelar, sĂ€ger Carl Nilsson.

Oavsett om parterna nÄr fram till ett avtal eller inte kommer det att bli betydligt bökigare att frakta varor mellan de olika sidorna av engelska kanalen.

– Exportvaror trĂ€ffas av grĂ€nskontroller och tullformaliteter, och det kommer att leda till problem med trafikstockningar och köer pĂ„ brittiska motorvĂ€gar.

Svar inom kort

För Sverige stÄr import och export till Storbritannien för runt sju procent av den totala handeln.

– Den svenska exporten som framför allt kan drabbas av brittiska tullar Ă€r verkstadsprodukter, personbilar, trĂ€, papper, metaller och lĂ€kemedel, sĂ€ger Carl Nilsson.

PÄ importsidan Àr det framför allt tjÀnster snarare Àn varor som nu riskerar att bli dyrare och svÄrare.

– Det handlar om resor, mĂ„nga svenskar gillar att resa till Storbritannien, men ocksĂ„ finansiella tjĂ€nster. MĂ„nga brittiska finansbolag riktar sig mot svenska personer och företag, sĂ€ger Carl Nilsson.

Stora ekonomiska svĂ„righeter kan alltsĂ„ vĂ€nta – men mĂ„nga hoppas pĂ„ att ett avtal fortfarande kommer nĂ„s. Svaret har vi inom kort.

– Snart Ă€r det julledighet, rimligen bör man ha kommit fram till ett avtal innan dess om man ska hinna ratificera det till nyĂ„r. Till jul borde vi veta hur det blir, sĂ€ger Carl Nilsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!