Svenska staten stoppar NorwegianlÄn

Det blir inga lÄnegarantier till Norwegian frÄn den svenska staten. Flygbolagets verksamhet var ekonomiskt ohÄllbar redan nÀr coronakrisen slog till, enligt RiksgÀlden. OrÀttvist, tycker piloternas tidigare huvudskyddsombud, som menar att SAS Àr lika illa ute.

Inga statliga kreditgarantier till Norwegian. Arkivbild.

Inga statliga kreditgarantier till Norwegian. Arkivbild.

Foto: Vidar Ruud/NTB/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-08-18 07:50

RiksgÀldens agerande Àr mÀrkligt, enligt Norwegian.

"Vi har noterat det och tycker det Àr mÀrkligt att Norwegian inte ens kunde fÄ lÄna ett par hundra miljoner kronor nÀr SAS fÄr mÄnga miljarder i stöd. Det visar tydligt att man inte vill ha sund konkurrens i Sverige", skriver flygbolaget i en kommentar till TT.

RiksgÀlden motiverar sitt beslut att avslÄ Norwegian Air Sweden AB:s ansökan om statlig kreditgaranti med att flygbolaget redan före coronakrisen hade stora problem att fÄ verksamheten att gÄ runt.

KÀnns tröstlöst

Ett orÀttvist resonemang, tycker Robert Björkholm, numera uppsagd Norwegianpilot och tidigare huvudskyddsombud för piloterna i Sverige. SAS Àr lika illa utsatt ekonomiskt som Norwegian, enligt honom.

– Det kĂ€nns tröstlöst, att de slĂ€nger skattepengar till höger och vĂ€nster pĂ„ det hĂ€r bolaget (SAS) i 30 Ă„rs tid, och sĂ„ menar de att andra bolag Ă€r pĂ„ obestĂ„nd, sĂ€ger Robert Björkholm som betonar att han inte vill SAS nĂ„got ont, men att det Ă€r en ojuste konkurrens.

– Är det nĂ„got flygbolag i Skandinavium som Ă€r pĂ„ obestĂ„nd... SAS Ă€r i en sĂ€mre sits ekonomiskt Ă€n vad Norwegian var, fortsĂ€tter han.

Nej, ja, nej

Enligt Norwegian uppfyller bolaget de krav som stÀlls pÄ flygbolag för att fÄ tillgÄng till de statliga kreditgarantierna, bland annat dÄ det finns ett svenskt flygbolag i koncernen med huvudkontor i Sverige.

"Det mÀrkliga i sammanhanget Àr att Norwegian först fick nej, sedan ja eftersom det annars skulle vara konkurrenssnedvridande (EU) men sedan slutligen nej", skriver Norwegian.

Norwegian-aktien, som tappat nÀstan 96 procent av sitt vÀrde sedan Ärsskiftet, faller med nÀstan 4 procent efter beskedet om stopp för svenska lÄnegarantier.

FÄr inte överklagas

Inför coronakrisen hade Norwegian nÀstan tusen anstÀllda i Sverige och bolaget lyfter i sin kommentar fram att man flög över en miljon utlÀndska resenÀrer till Sverige varje Är före pandemin.

Beslutet fÄr inte överklagas, enligt garantiförordningen, som reglerar RiksgÀldens kreditgarantier.

RiksgÀlden har fÄtt totalt fem miljarder kronor att anvÀnda för garantier till flygföretag med verksamhet i Sverige, varav 1,5 miljarder har stÀllts ut till SAS.

Inga konsekvenser

Trots att Norwegian nu fÄtt ett nej av RiksgÀlden kommer beslutet inte med omedelbara konsekvenser för bolaget, enligt Hans JÞrgen ElnÊs, flyganalytiker pÄ Winair.

– Norwegian har inte fĂ„tt vĂ€sentligt stöd frĂ„n svenska politiker under coronasituationen, och baserat pĂ„ det tror jag inte att beslutet om att inte ge statliga lĂ„n fĂ„r omedelbara konsekvenser för flygbolaget, sĂ€ger ElnĂŠs.

– Jag tror inte att Norwegians ledning har baserat företagets överlevnadsförmĂ„ga pĂ„ om bolaget skulle fĂ„ statligt stöd frĂ„n Sverige eller inte, fortsĂ€tter han.

Norwegians ledning har varit tydlig med att företaget kommer att behöva mer kapital, men att företaget i första hand mÄste skaffa kapital genom en eller flera emissioner, enligt analytikern.

– Kapitalbehovet styrs frĂ€mst av Norwegians kapacitetstillvĂ€xt och hur covid-19 kommer att pĂ„verka resevolymen och resebeteendet i framtiden, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.

Fakta: Norwegians mÄnga turer

LÄgprisflygbolaget Norwegian, som redan före coronakrisen hade allvarliga ekonomiska problem med stora förluster, har i sommar genomfört en stor rekonstruktion, dÀr leasingbolag och lÄngivare tagit över merparten av bolagets aktier.

Tidigare i somras sade Norwegianchefen Jacob Schram att han hade hoppats pÄ ett snabbare besked frÄn RiksgÀlden nÀr det gÀller lÄnegarantier.

Under coronakrisen har stora delar av Norwegians flygtrafik slagits ut. I juli föll passagerartrafiken med drygt 90 procent jÀmfört med samma mÄnad i fjol och bolaget anvÀnde under mÄnaden bara 20 flygplan, medan mer Àn 100 stod parkerade.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!