RiksgÀldens agerande Àr mÀrkligt, enligt Norwegian.
"Vi har noterat det och tycker det Àr mÀrkligt att Norwegian inte ens kunde fÄ lÄna ett par hundra miljoner kronor nÀr SAS fÄr mÄnga miljarder i stöd. Det visar tydligt att man inte vill ha sund konkurrens i Sverige", skriver flygbolaget i en kommentar till TT.
RiksgÀlden motiverar sitt beslut att avslÄ Norwegian Air Sweden AB:s ansökan om statlig kreditgaranti med att flygbolaget redan före coronakrisen hade stora problem att fÄ verksamheten att gÄ runt.
KÀnns tröstlöst
Ett orÀttvist resonemang, tycker Robert Björkholm, numera uppsagd Norwegianpilot och tidigare huvudskyddsombud för piloterna i Sverige. SAS Àr lika illa utsatt ekonomiskt som Norwegian, enligt honom.
ââDet kĂ€nns tröstlöst, att de slĂ€nger skattepengar till höger och vĂ€nster pĂ„ det hĂ€r bolaget (SAS) i 30 Ă„rs tid, och sĂ„ menar de att andra bolag Ă€r pĂ„ obestĂ„nd, sĂ€ger Robert Björkholm som betonar att han inte vill SAS nĂ„got ont, men att det Ă€r en ojuste konkurrens.
ââĂr det nĂ„got flygbolag i Skandinavium som Ă€r pĂ„ obestĂ„nd... SAS Ă€r i en sĂ€mre sits ekonomiskt Ă€n vad Norwegian var, fortsĂ€tter han.
Nej, ja, nej
Enligt Norwegian uppfyller bolaget de krav som stÀlls pÄ flygbolag för att fÄ tillgÄng till de statliga kreditgarantierna, bland annat dÄ det finns ett svenskt flygbolag i koncernen med huvudkontor i Sverige.
"Det mÀrkliga i sammanhanget Àr att Norwegian först fick nej, sedan ja eftersom det annars skulle vara konkurrenssnedvridande (EU) men sedan slutligen nej", skriver Norwegian.
Norwegian-aktien, som tappat nÀstan 96 procent av sitt vÀrde sedan Ärsskiftet, faller med nÀstan 4 procent efter beskedet om stopp för svenska lÄnegarantier.
FÄr inte överklagas
Inför coronakrisen hade Norwegian nÀstan tusen anstÀllda i Sverige och bolaget lyfter i sin kommentar fram att man flög över en miljon utlÀndska resenÀrer till Sverige varje Är före pandemin.
Beslutet fÄr inte överklagas, enligt garantiförordningen, som reglerar RiksgÀldens kreditgarantier.
RiksgÀlden har fÄtt totalt fem miljarder kronor att anvÀnda för garantier till flygföretag med verksamhet i Sverige, varav 1,5 miljarder har stÀllts ut till SAS.
Inga konsekvenser
Trots att Norwegian nu fÄtt ett nej av RiksgÀlden kommer beslutet inte med omedelbara konsekvenser för bolaget, enligt Hans JÞrgen ElnÊs, flyganalytiker pÄ Winair.
ââNorwegian har inte fĂ„tt vĂ€sentligt stöd frĂ„n svenska politiker under coronasituationen, och baserat pĂ„ det tror jag inte att beslutet om att inte ge statliga lĂ„n fĂ„r omedelbara konsekvenser för flygbolaget, sĂ€ger ElnĂŠs.
ââJag tror inte att Norwegians ledning har baserat företagets överlevnadsförmĂ„ga pĂ„ om bolaget skulle fĂ„ statligt stöd frĂ„n Sverige eller inte, fortsĂ€tter han.
Norwegians ledning har varit tydlig med att företaget kommer att behöva mer kapital, men att företaget i första hand mÄste skaffa kapital genom en eller flera emissioner, enligt analytikern.
ââKapitalbehovet styrs frĂ€mst av Norwegians kapacitetstillvĂ€xt och hur covid-19 kommer att pĂ„verka resevolymen och resebeteendet i framtiden, sĂ€ger Hans JĂžrgen ElnĂŠs.