Lastbilstillverkaren har nyligen flaggat för eventuella produktionsstörningar pÄ grund av den globala bristen pÄ halvledarkomponenter, det vill sÀga elektriska komponenter som dioder och transistorer som ofta tillverkas av kisel. Sedan dess har bristen förvÀrrats ytterligare, bland annat pÄ grund av isstormen i Texas i USA som Àr ett nav för tillverkningen av de viktiga komponenterna.
Nu stoppas lastbilsproduktionen i tvĂ„âfyra veckor eftersom halvledarkomponenterna inte rĂ€cker till. Merparten av anlĂ€ggningarna i Sverige berörs av stoppet.
ââDen pĂ„verkan har vi inte haft tidigare, utan vi har haft enstaka stopp. Det hĂ€r sker ocksĂ„ i stora delar av vĂ„rt system, det blir inte en fabrik hĂ€r och en fabrik dĂ€r, utan nu ser vi att det blir ett större stopp i början av andra kvartalet, sĂ€ger Claes Eliasson.
"OsÀkerheten Àr stor"
Stoppet vÀntas slÄ mot intjÀningen och kassaflödet och Àven pÄverka övriga affÀrsomrÄden inom koncernen.
ââOsĂ€kerheten Ă€r stor, det Ă€r stor global brist pĂ„ komponenten. Det Ă€r klart att vi hoppas att det hĂ€r ska rĂ€cka, sĂ€ger Eliasson.
Företaget kan inte svara pÄ hur mÄnga fÀrre lastbilar som vÀntas rulla av bandet under andra kvartalet, men konstaterar att stoppet vÀntas innebÀra ett högt produktionsbortfall.
ââProduktionsbortfallet givet det orderlĂ€ge vi har blir högt, det Ă€r tvĂ„âfyra veckors tappad produktion. Det Ă€r klart att det blir volymer av det, det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför vi ville gĂ„ ut och meddela hela marknaden pĂ„ en gĂ„ng att det hĂ€r kommer att fĂ„ en pĂ„verkan, sĂ€ger Eliasson.
"VÀldigt starkt orderlÀge"
Lastbilstillverkaren hoppas kunna ta igen tappet under Äret.
ââVi har ett vĂ€ldigt starkt orderlĂ€ge och har vĂ€ldigt mĂ„nga kunder som vĂ€ntar pĂ„ sina lastbilar. Förhoppningen Ă€r naturligtvis att ta igen de hĂ€r veckorna senare under Ă„ret, Ă„ andra sidan beror det naturligtvis pĂ„ nĂ€r lĂ€get i försörjningskedjan förbĂ€ttras, sĂ€ger Eliasson.