Förra året bjöd förvaltningen in till en projekttävling. Som ett led i marknadsföringen av kommunen vill den ta fram en bok som visar på Bodens fördelar. Boken ska innehålla tio "skryt" vardera i tio olika kategorier.
Produktionen ska förmedla en känsla av stolthet över Boden och över att vara bodensare.
Tre kriterier
I tävlingen ingick att ta fram underlag och sammanställa det samt att ge förslag på layout och marknadsföringskampanj.
De som deltog i tävlingen skulle leverera ett förslag till bok, totalpris och dokumentation på liknande kommunala projekt de senaste tre åren.
En jury, som bestod av näringslivschefen Jeanette Nilsson samt medarbetarna Maria Johansson och Susanne Lidström, utvärderade tävlingsbidragen. De utgick från tre kriterier. Budskapet i boken ska väcka stolthet, nyfikenhet och vara nytänkande.
Tre anbud kom in: Formsmedjan AB, 277 000 kronor, Favör Reklambyrå AB, 280 000 kronor och Pronto Production AB, 265 000 kronor.
Kända personer
Uppdraget att producera Skrytboken gick till Pronto Production.
Företaget fick förra året 275 000 kronor för att marknadsföra kända personer från Boden på Kallax flygplats. En av de profilerna som marknadsfördes var Rolf Degerlund, ägare av Pronto Production.
Jeanette Nilsson ansåg inte att man ska vara för blyg för att ta med sig själv. Rolf Degerlund såg inte heller något fel med att han själv var en del av kampanjen, som hans företag fick betalt av näringslivsförvaltningen för att genomföra.