Hon var i Boden på Näringslivsdagen för att inspirera företagare att förbättra sitt miljöarbete.
När den första kommunikationsbyrån för hållbarhet i Sverige skulle starta ville Victoria Olausson att det skulle bli Futerra, eftersom de är världsledande på området.
- Vi jobbar med att lära företag kommunicera hållbarhet. Att marknadsföra hållbarhet är inte detsamma som att marknadsföra en ny mobiltelefon, utan det är mer som att lära människor använda en mobiltelefon för första gången, säger Victoria Olausson.
Livsstil och beteende
Det handlar om att lyfta frågor om att förändra livsstil och beteende. För att lyckas skapa sådana förändringar krävs mycket av kommunikation, konstaterar hon.
- Man måste kunna kommunikation och hållbar utveckling. Man måste också vara lösningsorienterad och inte så mycket problemorienterad även om man ska tala om vad som händer om man inte gör något. Men framför allt ska man tala om vad man kan vinna på att ändra beteende.
Victoria Olausson tror att man kanske varit alltför rationell. Även om man ska vara saklig för att vara trovärdig behöver man använda känslor och empati som verktyg.
- Man säljer inte korv genom att säga att den är tillverkad av dött kött, utan man väver in känslan av doft, smak och ljudet när korven grillas över öppen eld. När vi talar om hållbarhet brukar vi säga att det ska sissla. Det är det engelska ordet för när korven fräser när den grillas.
Svårigheten att kommunicera hållbarhet bottnar i att de allra flesta ser det som ett kollektiv ansvar att förändra sättet att leva, menar Victoria Olausson. Det finns alltid någon annan man kan skylla på.
Futerra tar bara på sig uppdrag som leder till en mer hållbar utveckling och har sagt nej till vissa kunder.
- Om ett företag inte tror på vår vision att alla kan vara en del av en hållbar utveckling så blir det svårt att samarbeta.
Mer en könsfråga
Hållbarhet är mer en könsfråga än en ålderfråga, säger Victoria Olausson, även om yngre generationer har lättare att se att man kan integrera sociala miljöfrågor i sitt entreprenörskap och förändra världen genom att vara företagare.
- Statistiskt sett är lönsamheten bättre i företag som tar ett gediget samhällsansvar. Man får ett starkare varumärke. Det kan leda till ökad kundlojalitet och innovationsarbetet kan få en skjuts framåt av att företaget ser över sina produkter.