Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan är emot den nya vägen och hade på söndagen ett möte för att informera grannar om gruppens synpunkter på kommunens förslag till ny detaljplan.
Bertil Webering tillhör dem som förespråkar den nya vägen.
Han hävdar att en lösning med genomfart under järnvägen på Hermelinsgatan innebär att man måste sänka Ugglegatan med 3,13 meter.
Enligt aktionsgruppen krävs att banvallen höjs och att Ugglegatan sänks en meter.
Kräver nya mätningar
Gruppen är övertygad om att om den nya vägen blir verklighet kommer det på sikt att leda till att järnvägsövergången på Hermelinsgatan stängs.
- Det är bara en tidsfråga. Trafikverket vill bygga bort plankorsningarna, säger Lena Goldkuhl.
Det kommer att leda till en ytterligare trafikökning på gamla Lulevägen, enligt aktionsgruppen, som underkänner kommunens beräkningar av trafikmängden. Gruppen kräver nya mätningar.
Bertil Webering konstaterar att Trafikverket inte kan stänga järnvägsövergången och påpekar att eftersom den inte kommer att stängas, så kommer trafiken att fortsätta att flyta som den gör i dag. Dock med en skillnad, tillägger han, att trafikanterna från Södra Svartbyn kommer att köra den nya vägen.
Han litar på trafikutredningens slutsats att trafiken minskar om den nya vägen byggs.
Vinnare längs nya vägen
Och i motsats till aktionsgruppen tror han att de boende längs den nya vägen är de stora vinnarna eftersom ljudnivån minskar. Bertil Webering anser att kommunens förslag förbättrar både boende- och trafikmiljön i Torpgärdan.