Kvinnokursen som lönar sig
Ökad lönsamhet. Det är målsättningen med den säljutbildning Bodens näringslivsförvaltning ordnade för åtta kvinnliga företagare i helgen.
Från vänster: Tuula Rosenberg, näringslivsförvaltningen Bodens kommun, Eva Modig,Telefonpassningen i Norr AB, Monica Wikström-Johansson, kursledare från Öhrlings PricewaterhouseCoopers, Viktoria Soudavnaya, Återvinningslösningar i Norr AB, Jennie Nilede, Jepix, Jana Pravdina, Lensonaprodukter AB, Mona Wallo, Wincent AB, Gun Aspenfjäll, Jan och Gun Aspenfjäll HB, och Monica Kolm-Sandström, Lugn och ro. FOTO: Linn Wallo
Foto: Linn Wallo
Den riktade sig till kvinnliga företagare som jobbar med komplex försäljning till företagskunder. Målet är att de ska bli säkrare i säljsituationer.
Kursen är konkret och praktiskt upplagd med lektioner, rollspel och erfarenhetsutbyte.
Deltagarna fick handledning och feedback från utbildare, som själva är säljare och affärsutvecklare. Syftet är att ge kvinnorna verktyg för att göra professionella behovsanalyser.
Säljsituationer
Monica Wikström-Johansson, kursledare, berättar att de med hjälp av rollspel och videoinspelning skapar verklighetstrogna säljsituationer där deltagarna tränar sig på att sälja och komma till positiva avslut.
- Det är absolut den bästa utbildning jag deltagit i. Den har gett mig ett bra verktyg för att kunna förbättra mitt säljande, säger Eva Modig, Telefonpassningen i Norr AB.
Frilansfotografen Jennie Nilede, Jepix, tillägger att kursen har varit bra för att den har varit konkret och praktisk.
Tuula Rosenberg, näringslivssekreterare, poängterar att målsättning är att deltagarna direkt ska kunna omsätta sina nyförvärvade säljkunskaper i sitt eget företag. Därför erbjuds de också individuellt säljstöd efter utbildningen.
Den genomfördes inom ramen för projekt Excelsior, som bland annat finansierats med pengar från Tillväxtverkets program Främja kvinnors företagande.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!