Hon ärtrafikplanerare på Bodens kommun och berättar att Lundagårdsgatan byggs om mellan Sveavägen och Prästgatan.
– Vi vill öka trafiksäkerheten. Det har inte varit några specifika olyckor, men där-emot är gatan så pass bred att det blir höga hastigheter på den. Längs efter den här vägen har vi flera besöksmål. Många besöker kyrkogården, förskolan och vita villan.
På vita villan finns Bodens förberedelseklasser.
– Vi hade dåligt med säkra gång- och cykelvägar längs vägen och för att passera den.
De nya passagerna ska underlätta för oskyddade trafikanter och funktionsnedsatta att ta sig över vägen.
Det ska byggas två nya avdelningar på Björkdungens förskola och det blir ett helt nytt bostadsområde på fastig-heten där Lundagårdskolan och Parkskolan tidigare låg innan de revs. Dessutom tittar kommunen på förutsättningarna att skapa ett nytt bostadsområde på Tjärnbacken invid Bodån.
– Redan tidigare har man efterlyst säkra gång- och cykelvägar till Björkdungens förskola. Vi har också fotbollsplanen, säger Kerstin Chley.
Planen ligger intill mellan Lundagårdsgatan och Sergeantsgatan. Kommunen ska ordna med en ny entré mot Sergeantsgatan. Där kommer det finnas en yta att ställa bilar. Där man parkerat förut byggs nu en bred en gång- och cykelväg med trädplantering mellan den och vägen.
Investeringen beräknas kosta totalt 2,36 miljoner kronor. Kommunen får hälften av kostnaden täckt av ett bidrag från länsstyrelsen.
Rolf Rosenberg, entreprenadingenjör på tekniska förvaltningen, berättar att de började ombyggnationen i augusti.
– Nu är det fullt ös innan det blir vinter. Vi ska vara klara i slutet av oktober. Stephen Roast, arbets-ledare på BDX, som utför ombyggnationen säger att ingenhar klagat, tvärtom.
– Många har sagt att det är bra att vi gör det här. De tycker att det behövs.
Kerstin Chley tillägger att de även gör gatan bättre miljömässigt.
– Vi kommer att plantera in träd, så det kommer bli en vackrare gata. Förut var det mycket asfalt. Nu får vi in det gröna.
Rolf Rosenberg berättar att de på planteringsytorna på nedre delen av vägen kommer ta hand om dagvattnet på ett annorlunda sätt.
– Man filtrerar det där vi ska plantera träden och så har vi en dränering i botten i stället för att dagvattnet bara rinner ned i dagvattenbrunnar.
Han tycker att ombyggnaden blir en uppgradering för Sveafältet.
– Det tycker jag absolut det blir.