Utländskt utbyte ska öka kvaliteten i skolan

Mårängskolan och Golfkullens förskola gästas av yrkeskollegor från Tyskland och Turkiet respektive Polen och Spanien.- Vi kommer att lära av varandra och använda varandras metoder i vår egen skola, säger Nurcan Yokus, lärare i engelska.

Ulrika Brodin, Yolanda Pelaez, Ricardo Oliveros, Pedro Cabrera, Laura Morales från Colegio La Presentacion, Malaga, Carola Nilsson och Marie Lejon. I bakgrunden finns de tavlor som barnen har gjort med det som tillhör naturen till höger och det som inte tillhör naturen till vänster.

Ulrika Brodin, Yolanda Pelaez, Ricardo Oliveros, Pedro Cabrera, Laura Morales från Colegio La Presentacion, Malaga, Carola Nilsson och Marie Lejon. I bakgrunden finns de tavlor som barnen har gjort med det som tillhör naturen till höger och det som inte tillhör naturen till vänster.

Foto: Lena Tegström

BODEN2010-12-07 06:00
Skolan och förskola driver var sitt comeniusprojekt. Projekten har inletts i höst och ska pågå två år. Temat är hållbar utveckling och den första delen är redan genomförd.
Rörelsesång
Mårängskolan med elever upp till årskurs fem samarbetar med Tyskland och Turkiet. Den första delen hade rubriken Hälsa, rörelse och yttrandefrihet.
- Vi genomförde gemensamt i idrottshallen en rörelsesång på svenska och engelska. Varje klass har sedan haft olika aktiviteter, säger Mariann Aasa, lärare.
Gårdagen inleddes med att länderna fick redogöra för respektive skolsystem samt visa och berätta hur de genomfört den första delen. Bland annat redovisade Mårängskolan hur eleverna arbetar med klassråd och elevråd.
I dag blir det besök på skolan och klass fyra ska spela upp ett drama på engelska. Sedan åker de till Teknikens hus.
I maj ska bodensarna åka till Turkiet och nästa höst till Tyskland. Det blir personalen som åker, eftersom barnen är för unga, säger rektor Anita Texwall. Kommande områden, som skolorna ska jobba med på hemmaplan är jämställdhet och barnens rättigheter, medvetenhet om konsumtion samt lokala och kulturella rörelseformer.
Hon tycker att det är jättespännande och berättar att det är skolans första comeniusprojekt. Det började som ett vanligt skolprojekt om hållbar utveckling, men utmynnade i en ansökan till Internationella programkontoret.
Ali Osman Özleblebici och Nurcan Yokus är båda lärare i engelska.
- Vi vill jämföra utbildningssystem och utbyta idéer med varandra. Dessutom har vi kul, säger Ali Osman Özleblebici, som tycker att namnet på projektet väl summerar deras målsättning.
Byter projekt
På onsdagen blir det besök på Golfkullen innan de summerar besöket i Boden.
- Vi byter projekt eftersom vi är två, säger Anita Texwall.
Marie Lejon, förskollärare på Golfkullen, berättar att deras projekt handlar om återvinning och att ta hand om miljön. Den här terminen har de jobbat med
naturupplevelse. Barnen har plockat saker i skogen som tillhör
naturen och som inte tillhör naturen.
- Skogen är en fantastisk lekpark. Där "hittade" vi en nalle som gjort sig illa på en kapsyl. Vi tog med honom hem så han fick komma in i värmen. Barnen har byggt ett hus där nallen bor. Han ska följa med på våra resor och sedan berätta hur barnen i bland annat Spanien har det.
Förutom återvinning, ska de lära sig om papper, göra eget papper och rita och skriva på det till barnen i de andra länderna.
- Det är spännande och roligt att höra hur olika förskolan är här och där, säger Marie Lejon.
Fakta Comenius
Internationella programkontoret är en myndighet under utbildningsdepartementet.
Comenius är den del av deras program för livslångt lärande som riktar sig mot skolområdet, från förskola till gymnasium.
De projekt som stöds ska bidra till att öka kvaliteten i undervisningen, främja rörlighet och språkinlärning samt stärka den europeiska dimensionen i undervisningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om