Minnesord Per Strömbeck

Foto: Fotograf saknas!

Dödsfall2012-05-08 06:00

Per Strömbeck har som tidigare meddelats avlidit i sitt hem i Lindome den 19 mars. Han efterlämnar förutom hustrun Gun tre barn. Med Per Strömbeck har ett tekniskt snille och en unik innovatör inom industrins transportsektor lämnat oss.

Per Strömbeck föddes i Gammelgården, Kalix och växte upp i Norrbotten.

Efter olika praktikarbeten tog han1949 en fil kand i matematik vid Lunds universitet och gick därefter till Chalmers tekniska högskola med examen 1954.

Med en gedigen ingenjörsutbildning fortsatte Per Strömbeck en industriell karriär. Efter omfattande insatser hos Scania-Vabis och Volvo anställdes han 1961 vid SCA i Sundsvall.

Hans mest uppmärksammade insatser under sin karriär kom att bli som idégivare och teknisk ledare för ett av de största transportprojekt som någonsin genomförts i Norden. Projektet innebar en koncentration av SCA:s utlastning till ett fåtal hamnar, en rationalisering av produktflödet genom byggnation av nya fartyg och hamnar på kontinenten. Projektet omfattade även en övergång till sjöfart året runt till SCA:s hamnar i Bottenhavet - en då unik omvälvning. Det medförde omfattande kostnadsbesparingar för den norrländska skogsindustrins transporter och kom att få avgörande konsekvenser för den svenska skogindustrins konkurrenskraft gentemot den nordamerikanska.

Transportsystemet skulle sedermera komma att få flera liknande efterföljare i Norden.

Per Strömbeck stod också som idégivare till en omfattande omläggning av industrins skogstransporter - en nedläggning av flottningen vid några av de största älvarna genomfördes och hela tillförseln av vedråvara överfördes till bil- och tågtransporter. Dessa nya systemlösningar kom att vitalisera hela den svenska skogsindustrin med liknande lösningar och kostnadsbesparingar.

Efter tiden i SCA arbetade Per Strömbeck som egen företagare och konsult; många systemanalyser hemma och i utlandet gav ständigt nya uppdrag.

Per Strömbeck var en obotlig optimist och älskade tekniska utmaningar. Flera av de tekniska transportlösningar som han förespråkade och som sedermera genomfördes mottogs först ofta med skepsis. Även testperioderna för hans tekniska lösningar kunde vara påfrestande för kretsen som trodde på förslagen.

Han hade alltid ett avundsvärt gott humör och uppskattades alldeles särskilt för sin aldrig sinande uppfinningsrikedom och sitt starka kamratskap. Många goda tankar följer honom från många vänner i många delar av världen.

Björn Wahlström

Bernt Magnusson

Per Sandberg

Lennart Nellbeck

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!