Sameskola får skarp kritik

Sameskolan i Gällivare får skarp kritik av Skolverket. Detta efter en nyligen gjord inspektion.Nu har skolan inbjudit föräldrarna till något av ett krismöte.

Skolverket riktar skarp kritik mot Sameskolan i Gällivare efter en inspektion. Skolverket är kritisk till många delar av skolans verksamhet.

Skolverket riktar skarp kritik mot Sameskolan i Gällivare efter en inspektion. Skolverket är kritisk till många delar av skolans verksamhet.

Foto: John Filipsson

GÄLLIVARE2008-11-12 06:00
Skolverket gjorde nyligen en inspektion på sameskolan i Gällivare. Och verket fann en rad punkter och brister som man hade anmärkningar på.
Nu har ledningen för skolan inbjudit till ett föräldramöte för att diskutera och presentera den uppkomna situationen.
Enligt skolverkets rapport finns det en rad anmärkningar. I sex av de fallen kräver också verket omedelbara, eller snara åtgärder för att komma till rätta med problemen.
Saknar arbetsplan
Sameskolan saknar till exempel en aktuell arbetsplan. Skolans kvalitetsredovisning motsvarar inte förordningskraven och elevernas val genomförs inte.
Dessutom efterlyser Skolverket en likabehandlingsplan.
Skolverket kräver i dessa fall snara åtgärder.
- På torsdag har vi inbjudit föräldrarna till möte och då kommer vi att presentera för dem vad Skolverket har valt att anmärka på, säger Kerstin Omma, vikarierande rektor på sameskolan.
Åtgärdsprogram
Vad som eventuellt kan komma ut av föräldramötet vill hon inte ha någon uppfattning om i förväg.
Klart är bara att Skolverket kräver ett åtgärdsprogram för skolan. framförallt är det förbättringsåtgärder som verket efterfrågar.
En del av dessa åtgärder som Skolverket efterlyser är bland annat ledning, styrning och individuella utvecklingsplaner.
Rektorsbyten
Även information till elever och föräldrar om skolans verksamhetsmål, innehåll och arbetssätt, är punkter som verket har synpunkter på.
Sameskolan i Gällivare har också under de senaste åren genomgått ett flertal rektorsbyten.
Skolverket konstaterar att detta inte är bra för skolans kontinuitet. Och resultatet blir en otydlig ansvarsfördelning, som i sin tur bidrar till ett informellt ledarskap.
NSD har sökt skolchef och styrelse för sameskolan för en kommentar, dock utan att kunna nå någon av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om