Jämställdhetsarbete med elever på fritids

Lärare på fritids på Västra skolan i Jokkmokk vill berätta för NSD:s läsare om ett spännande projekt eleverna jobbat med.

Resulatet av ett jämställdhetsarbete på Västra skolan, Jokkmokk.

Resulatet av ett jämställdhetsarbete på Västra skolan, Jokkmokk.

Foto: Maria Lindström

Jokkmokk2021-11-05 06:10

Som ett led i att skapa ökat intresse för konstruktion och design, bygger eleverna Lego för fullt på fritids i Jokkmokk. Temat är byggnader och är en del i det jämställdhetsarbete som bedrivs inom fritidsverksamheten. 

Genom observationer har vi sett att det fria byggandet vid Legomiljöerna är överrepresenterat av pojkar. 

Vi valde därför att skapa en tillfälligt utökad Legomiljö med ett speciellt tema för att på så sätt öka intresset för konstruktion. Vi satsade också på att personal alltid skulle medverka och föra en dialog med eleverna vid byggtillfällena. 

Resultatet blev ett stort engagemang från eleverna, jämt fördelat mellan pojkar och flickor. Vi har också medvetet, som en del i leken, diskuterat tekniska termer med eleverna bland annat: Vad är hållbara konstruktioner?, Hur ser brobyggen ut i verkligheten? Vad är design?  Vad kommer vi behöva bygga i framtiden? 

Framtiden behöver såväl kvinnliga som manliga ingenjörer. 

Eleverna hade som önskemål att deras konstruktioner skulle skickas in till någon tidning. 

Svar: Bra tänkt av eleverna, hälsar NSD.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!