Knappt har hösten hunnit börja förrän julborden ska bokas och tidningarna är fulla av julkonsertannonser.
Dagligvarujätten Ica har redan spanat fram högtidens trender, präglade av svenskt och ekologiskt.
– Många vill vara traditionella i jul, men vi märker en större efterfrågan på ekologiskt och att folk har blivit mer öppna för grönt på julbordet, säger Frida Sandberg, pr-ansvarig på Ica.
Enligt Icas kundpanel föredrar nio av tio ett traditionellt julbord. Frida Sandberg menar att kunderna vill behålla de traditionella råvarorna, där julskinkan dominerar, men gärna svenska med god djuromsorg.
Agneta Lilja på Södertörns högskola har forskat om högtider, och bekräftar bilden att julen har förlängts.
– Den har anpassats efter ett modernt yrkesliv, där söndagar och kvällar har stor betydelse, säger hon.
Hon menar också att julen förändras mer än vad vi tror, dels genom ett mer hälsosamt julbord, dels genom sättet att fira.
– Den förändras för varje år och kan nog förändras hur mycket som helst, så länge vi hävdar att den har firats sedan urminnes tider, även om den inte gjort det. Vi vill gärna känna oss sammankopplade med det förgångna, det skänker glädje och trygghet. (TT)