Högre krav på skolskjutsarna

Nu är det dags för 450 000 elever att med skolskjuts ta sig till och från skolan. En enkät gjord av NTF:s länsförbund visar att Norrbotten ligger relativt högt vad gäller krav på trafiksäkerhet vid upphandling av skolskjutsar.

KALIX2009-08-25 06:00
Sammanlagt har 269 av landets 290 kommuner medverkat i enkäten. Avsikten har varit att kartlägga upphandlingskraven gällande säkerheten och jämföra dem mellan länen, kommunerna och med tidigare undersökningar.
Högre krav
Generellt visar den att kommunerna ställer betydligt lägre krav vid upphandling för skolskjuts i linjetrafik jämfört med särskilt upphandlad skolskjuts.
Detta gäller för samtliga sju krav som undersökningen baserats på.
Vid en jämförelse med motsvarande undersökning 2006 har kraven höjts när det gäller särskilt upphandlad skolskjuts. Detta gäller framför allt av- och påstigning på rätt sida och alkolås.
NTF har tittat på sju punkter
i enkäten:
l Av- och påstigning på "rätt" sida av vägen.
l Alkolås.
l Bälte på alla platser.
l Garanterad sittplats åt alla.
l Fordonets ålder.
l Extra bromsprov.
l Särskild utbildning av föraren.
Enligt enkäten uppfyller alla kommuner i Norrbotten fyra av punkterna: Alkolås, bälte på alla platser, garanterad sittplats och krav på fordonets ålder.
Farligt stiga på och av
Ett av de farligare momenten för barnen är av- och påstigningen. Enligt enkäten kan de flesta av Norrbottens skolbarn kliva av och på vid rätt sida av vägen. Men i Boden, Gällivare, Övertorneå och Överkalix kommun kan inte alla det.
- När det gäller skolskjuts i linjetrafik är det särskilt allvarligt att bara var femte kommun ställer krav på av- och påstigning på rätt sida. Det är ingen ovanlighet att barnen tvingas korsa vägen vid en busshållplats under mörka vinterkvällar, där hastighetsgränsen är 90 km i timmen, säger Jan Sandberg, verkställande direktör vid NTF.
Källa: www.ntf.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om