Totalt 200 motorjournalister från hela världen har lockats till Luleå för att bevaka evenemanget som pågår under två veckor
Under tisdagen var det full rulle i snöyran på isen nedanför Bergnäsbron och på landsvägar runt omkring Luleå.
– Det är journalister och influencers från Ryssland, Tyskland, Korea, Österrike, Taiwan och Sverige som är ute och provkör, säger Annika Bjerstaf, presschef Volvo car, Sverige.
Bjerstaf uppger att inledningen till biltillverkarens val av Luleå är möjligheten till vinterkörning, körning på is, närheten till flygplats och annan infrastruktur.
Volvo har hyrt Lions anläggning på Gråsjälören, till ett hemligt belopp. Rolf Olsson från Lions fanns på plats för att skotta snö och se till att allt fungerade.
– De tittade på fler ställen, Luleå hade konkurens, så det är kul att de valde oss till slut. Det är fantastiskt att Luleås sätts på världskartan, säger Olsson.
Några våfflorkommer inte att gå att köpa på Gråsjälören till helgen, men Lions har satt upp en liten korvkiosk vid hamnkranen istället. Hur det blir andra helger är fortfarande oklart. (NSD)