Mikael en av Sveriges bÀsta busschaufförer
Mikael Eriksson, 36, frÄn Harads Àr en av Sveriges tolv bÀsta busschaufförer. Han har arbetat som busschaufför i snart 14 Är och kör cirka 10 000 mil per Är i jobbet, bÄde linjetrafik för LÀnstrafiken och bestÀllningstrafik. "Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom Ären. Skulle kunna berÀtta en del historier", sÀger han.
Foto: Fotograf saknas!
- Jag Àlskar ju att köra. Men den sociala biten, att trÀffa mÄnga olika mÀnniskor och fÄ dem att trivas, Àr ocksÄ en rolig och viktig del av jobbet, sÀger han.
Det finns drygt 20 000 busschaufförer i Sverige. Av dem har tolv finalister gallrats fram och gjort upp om titeln Sveriges bÀsta bussförare. I gÄr presenterades de tre som tog hem första-, andra- och tredjepriset.
De nio övriga finalisterna fÄr dela pÄ fjÀrdeplatsen, bland dem finns Mikael Eriksson.
Besviken över att du inte vann?
- Nej, det Àr klart att det hade varit roligt att hamna pÄ pallplats. Men att vara bland de tolv i landet i final fÄr man ju vara nöjd med.
NSD trÀffar Mikael Eriksson pÄ busstationen Loet i LuleÄ dÀr han lastar sin buss inför nÀsta tur mellan LuleÄ och Jokkmokk.
10 000 mil om Äret
Han har arbetat som busschaufför i snart 14 Är och kör cirka 10 000 mil per Är i jobbet. Han Àr anstÀlld av Larssons buss i Harads och kör bÄde linjetrafik för LÀnstrafiken och bestÀllningstrafik. Bland annat har han kört en del bussresor pÄ Ryssland.
- Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom Ären. Skulle kunna berÀtta en del historier, sÀger han och skrattar godmodigt.
TÀvlingen (som arrangeras av Bussbranschens riksförbund samt tidningarna Trafikforum och Resforum i samarbete med VÀgverket) gick till sÄ att en förare frÄn varje region i landet togs ut genom ett teoretiskt prov. I slutet av september fick de tolv finalisterna tÀvla i praktiska moment pÄ VÀgverkets trafikcenter i Kumla.
Manöverprov
- Det var manöverprov med precisionskörning, halkbanekörning och ekonomikörning - ecodriving. Vi fick ocksÄ göra ett teoretiskt prov pÄ hjÀrt- och lungrÀddning. Det var kul att trÀffa kollegor frÄn hela landet men lite ovant att ratta helt nya bussar som man aldrig har kört förut, berÀttar Mikael Eriksson.
Vinnarna i tÀvlingen presenterades pÄ en galamiddag vid mÀssan Persontrafik 2008 i Göteborg pÄ torsdagskvÀllen. För Mikael Eriksson var det arbetsdag som vanligt. Men det trivs han bra med.
- Visst har alla yrken sina för- och nackdelar men jag trivs med det hÀr. NÀr jag började var det sjÀlva körningen som var roligast. Men den sociala biten, att trÀffa mÄnga olika mÀnniskor och fÄ dem att trivas, Àr ocksÄ en rolig och viktig del av jobbet som kÀnns allt betydelsfullare, sÀger han.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!