Mikael en av Sveriges bÀsta busschaufförer

Mikael Eriksson, 36, frÄn Harads Àr en av Sveriges tolv bÀsta busschaufförer. Han har arbetat som busschaufför i snart 14 Är och kör cirka 10 000 mil per Är i jobbet, bÄde linjetrafik för LÀnstrafiken och bestÀllningstrafik. "Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom Ären. Skulle kunna berÀtta en del historier", sÀger han.

Mikael Eriksson, 36, frÄn Harads Àr en av Sveriges tolv bÀsta busschaufförer. Han har arbetat som busschaufför i snart 14 Är och kör cirka 10 000 mil per Är i jobbet, bÄde linjetrafik för LÀnstrafiken och bestÀllningstrafik. "Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom Ären. Skulle kunna berÀtta en del historier", sÀger han.

Foto: Fotograf saknas!

LuleÄ2008-10-18 06:00
Mikael Eriksson, 36, frÄn Harads Àr en av Sveriges tolv bÀsta busschaufförer.
- Jag Ă€lskar ju att köra. Men den sociala biten, att trĂ€ffa mĂ„nga olika mĂ€nniskor och fĂ„ dem att trivas, Ă€r ocksĂ„ en rolig och viktig del av jobbet, sĂ€ger han.
Det finns drygt 20 000 busschaufförer i Sverige. Av dem har tolv finalister gallrats fram och gjort upp om titeln Sveriges bĂ€sta bussförare. I gĂ„r presenterades de tre som tog hem första-, andra- och tredjepriset.
De nio övriga finalisterna fÄr dela pÄ fjÀrdeplatsen, bland dem finns Mikael Eriksson.
Besviken över att du inte vann?
- Nej, det Ă€r klart att det hade varit roligt att hamna pĂ„ pallplats. Men att vara bland de tolv i landet i final fĂ„r man ju vara nöjd med.
NSD trÀffar Mikael Eriksson pÄ busstationen Loet i LuleÄ dÀr han lastar sin buss inför nÀsta tur mellan LuleÄ och Jokkmokk.
10 000 mil om Äret
Han har arbetat som busschaufför i snart 14 Ă„r och kör cirka 10 000 mil per Ă„r i jobbet. Han Ă€r anstĂ€lld av Larssons buss i Harads och kör bĂ„de linjetrafik för LĂ€nstrafiken och bestĂ€llningstrafik. Bland annat har han kört en del bussresor pĂ„ Ryssland.
- Nog har man varit med om en del intressanta episoder genom Ă„ren. Skulle kunna berĂ€tta en del historier, sĂ€ger han och skrattar godmodigt.
TÀvlingen (som arrangeras av Bussbranschens riksförbund samt tidningarna Trafikforum och Resforum i samarbete med VÀgverket) gick till sÄ att en förare frÄn varje region i landet togs ut genom ett teoretiskt prov. I slutet av september fick de tolv finalisterna tÀvla i praktiska moment pÄ VÀgverkets trafikcenter i Kumla.
Manöverprov
- Det var manöverprov med precisionskörning, halkbanekörning och ekonomikörning - ecodriving. Vi fick ocksĂ„ göra ett teoretiskt prov pĂ„ hjĂ€rt- och lungrĂ€ddning. Det var kul att trĂ€ffa kollegor frĂ„n hela landet men lite ovant att ratta helt nya bussar som man aldrig har kört förut, berĂ€ttar Mikael Eriksson.
Vinnarna i tÀvlingen presenterades pÄ en galamiddag vid mÀssan Persontrafik 2008 i Göteborg pÄ torsdagskvÀllen. För Mikael Eriksson var det arbetsdag som vanligt. Men det trivs han bra med.
- Visst har alla yrken sina för- och nackdelar men jag trivs med det hĂ€r. NĂ€r jag började var det sjĂ€lva körningen som var roligast. Men den sociala biten, att trĂ€ffa mĂ„nga olika mĂ€nniskor och fĂ„ dem att trivas, Ă€r ocksĂ„ en rolig och viktig del av jobbet som kĂ€nns allt betydelsfullare, sĂ€ger han.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om