SPF Seniorerna Åkerbäret bjöd in Per Vedin från Trafikverket att närmare förklara hur Botniabane-projektet har utvecklats.
Redan på 1920-talet fanns redan projekterade korridorer där en järnväg skulle dras. Dagens dragning av kommande Norrbotniabanan följer i mångt och mycket den gamla sträckningen. Men då skulle det ha kostat för mycket så projektet fick vila. Nu efter ett sekel, blir kostnaderna 50 gånger högre omräknat i dagens penningvärde, cirka 29 miljarder kronor.
En dragning skulle gå via Kallax och en 18-20 meter hög seglingsfri bågbro till Viktoriahamnen och vidare mot Luleå centrum.
Den andra sträckningen skulle gå via Gäddviksbroarna, Karlsvik och Notviken till Luleå centrum.
Restiden till Umeå blir då cirka 95 minuter, Umeå-Skellefteå 45 min och Skellefteå–Luleå 50 min.
Om myndigheterna beviljar anslag och EU-bidrag tillkommer, kan projektet vara klart år 2030. Hoppas de skyndar på. Många längtar att få se det färdigt. I alla fall vi 30-talister.
Auditoriet tackade föredragshållaren med en varm applåd. Livlig diskussion följde efter föredraget och Per svarade villigt och visade ritningar. Gott fika hade ordnats som vanligt vid dessa tillfällen.