PÄ en biltrÀff vid Bilbolaget i LuleÄ trÀffade jag Kent Engström frÄn Smedsbyn norr om LuleÄ. Kent har under 37 Är haft ett taxi- och bilreparationsföretag i Smedsbyn.
Idag Àr han 75 Är och pensionÀr men kÀrleken till bilar och att fÄ bygga vackra veteranbilar lever Àn.
Till biltrĂ€ffen med Volvobilar i LuleĂ„ för en tid sedan hade Kent med sig sin Volvo 658 frĂ„n 1935. Volvo var vid den tiden ganska nya i bilbranschen. Den första serietillverkade Volvon lĂ€mnade Hisingen 14 april 1927. Det var en Volvo ĂV 4 som ocksĂ„ fick namnet Jakob.
FrÄn tvÄ gamla bilvrak som Kent hittat i skogen har han byggt en bil som Àr en fröjd för ögat dÀr den stÄr och skiner i solen pÄ bilutstÀllningen. Mjuka och följsamma linjer i en stomme som Àr byggd av trÀ. I fönsterramen av trÀ finns till och med en inlÀggning i intarsia. Motorn Àr en Penta pÄ 87 hÀstkrafter.
Det tog Kent 20 Är att renovera och bygga detta mÀsterverk. NÀr Kent var 62 Är blev han svÄrt sjuk. Men kampvilja och bra sjukhusvÄrd gjorde att Kent klarade sig och tillfrisknade.
DÄ Kent mÄdde bÀttre ÄtervÀnde han till garaget igen och började med en liten motorcykel som renoveringsobjekt. Med nya krafter blir det ocksÄ snabbt nya bilar att renovera och bygga.
Kent berÀttar att intresset för veteranbilar blev som en medicin och en hjÀlp för honom att hitta livsglÀdjen igen. Nu har han Ätta projekt pÄ gÄng hemma i Smedsbyn. Bland annat en Àldre Bugatti som vÀntar pÄ att komma ut i solen bland andra veteraner.