Kundservice ansvarsfull försäljning och effektiva ålderskontroller. Det var något av det som bedömdes inför att Systembolaget utsåg vinnarna i sin tävling Årets butik. Tävlingen har två kategorier och i år lyckades Överkalix knipa kategorin för mindre butiker.
Tävlingen avgörs i flera steg, där det sista steget är att samtliga sex finalister fått besök av Systembolagets företagsledning, för bedömning och samtal i butiken.
– Vi har under året fokuserat på att överträffa våra kunders förväntningar och leverera ett kundmöte i världsklass – vinsten är verkligen en bekräftelse för mig och mina medarbetare, säger Ruth Engström butikschef i Överkalix.
Medarbetarna i vinnarbutikerna belönas med en utbildningsresa som stimulerar till fortsatt utveckling och förbättring av verksamheten, fokus på kundupplevelse och värdskap. Under tiden som den ordinarie personalen är på resa, vikarierar Systembolagets ledning i butiken.
Butiken i Haparanda kom på andra plats i kategorin större butiker.
– Det är klart att vi siktat på att vinna, samtidigt som det känns fantastiskt roligt att vi är en av de absolut främsta av 431 butiker i hela Sverige, säger butikschefen Jaana Haara, Haparanda