LULEÅ Den osynliga cykelhjälmen Hövding och blindskriftskrivaren Braille box har redan fått världen som marknad.
Tall kan vara nästa lysande idé från Norr
botten.
Utomhusbelysningen Tall är speciellt producerad och designad för trädhotellet i Harads.

- Jag blev kontaktad av Atelje Lyktan, som har ett samarbete med Tree hotel. Det var lite speciellt, det är ju viktigt att inte förta naturupplevelsen. Den stilla skogen. Månskenet på vintern. Belysningen måste smälta in och ge ett bländfritt ljus, berättar ljusdesignern Jan Forsmark, som tagit hjälp av sin bror Göran Forsmark, arkitekt i Stockholm.

Lösningen blev en meterhög pelare i corténstål.

Artikelbild

| Paula Fahlander ställde ut sin parfym Recover. Hon designar även kläder i samma märke. "Det är enkla linjer i kläderna och parfymen följer kollektionen, det är stramt och enkelt för att symbolisera Norrbotten", säger hon.

Klockren
- Den ger en bred ljusbild som är anpassad till gångvägar och stigar, plus att man även får ett släpljus längs med ytan. Eftersom den påminner om en tallstam kändes det som en klockren lösning för Tree hotel, säger Forsmark.

Atelje Lyktan har infört Tall i standardsortimentet och landstinget i Norrbotten tände omgående till när den visades upp.

- Den ska lysa upp ett gångstråk från nya järnvägsstationen till Sunderby sjukhus, så att man enkelt ska hitta fram till entrén. Eftersom den ger en lysande vertikal yta som syns bra på långt håll är den bra för synskadade, säger Jan Forsmark, som tidigare fått Svenska ljuspriset för sin ljussättning av Svedjebron i Boden.

Den var med på utställningen Design by Swedish Lapland, som Centek i går arrangerade. 13 designade produkter från Norrbotten som når en marknad på över 70 länder visades upp.

Artikelbild

| Tall heter Jan Forsmarks skapelse. Utomhusbelysningen är skräddarsydd för trähotellet men har redan börjat erövra en större marknad.FOTO: Pär Bäckström

- Syftet är att få fler företag att nyttja industriell design. Forskning visar att företag som arbetar strategiskt med design blir mer innovativa, når en större marknad och blir mindre priskänsliga, säger Gry Holmgren, Centek.

Prisade
Den osynliga cykelhjälmen Hövding, designad som en krage, och blindskriftskrivaren Braille box är redan kända och prisade.

Artikelbild

| Blindskriftsskrivaren Braille box är designad av Johan Kauppi och fick förra året Red dot design award.

- Blindskriftskrivaren är ett bra exempel på vikten av design. Den ser inte ut som någon av sina konkurrenter, och har redan erövrat över halva marknaden. Design handlar om paketering och förflyttning. Men också om att skapa en känsla med hjälp av ett bra utseende. Det är roligare att köpa en produkt som även är en prydnad i rummet, säger Holmgren.

Med på utställningen fanns även lovikkavantar.

- Vi tog med dem för att visa på bredden. De kännetecknar Norrbotten, och är i gränslandet mellan hantverk och industriell produktion, säger Gry Holmgren.