H2GS ingår unikt avtal – ska stävja svart arbetskraft

H2 Green Steel har tecknat ett avtal med fackförbundet Byggnads Norrbotten. Avtalet avser att begränsa och motverka svart arbetskraft och oseriösa företag under byggtiden av stålfabriken i Boden. "Vi ska inte bara göra en klimatmässigt hållbar produkt utan också vara en socialt hållbar arbetsplats", säger Johan van der Bilj, byggchef H2GS.

Arbetet på H2GS sajt pågår för fullt och just nu arbetar 350 anställda med att färdigställa stålfabriken på tid och till rätt kostnad. Men snart kommer antalet arbetare på sajten att öka dramatiskt.

Arbetet på H2GS sajt pågår för fullt och just nu arbetar 350 anställda med att färdigställa stålfabriken på tid och till rätt kostnad. Men snart kommer antalet arbetare på sajten att öka dramatiskt.

Foto: Evastina Grahn

Boden2024-02-01 16:23

H2GS byggchef Johan van der Bijl från Sydafrika är en av bolagets färskningar anslöt för drygt två månader sedan men han har fallskärmhoppat rakt in i en nyckelroll som samordnare av hela bygget i Norra Svartbyn. Det var han som undertecknade samverkansavtalet för H2GS del.

– Som stor beställare har vi också ett stort ansvar. Vi såg tidigt vilka problem som kan uppstå vid sådana här stora byggprojekt inklusive kriminalitet, utnyttjande av människor och allvarliga olyckor. Därför har vi arbetat aktivt för att hitta eller utforma god praxis i branschen och har kommit en god bit på vägen, sade han i det pressmeddelande som gick ut i samband med nyheten.

undefined
Johan van der Bijl, byggchef på H2GS, skakar hand med Joakim Lindholm, ordförande på Byggnads Norrbotten. Parterna är överens om ett långtgående avtal för att motverka arbetslivskriminalitet under bygget av H2GS stålfabrik.

Dialogen mellan H2GS och fackförbunden startade redan när det första spadtaget togs ute i Norra Svartbyn i augusti 2022, berättar Joakim Lindholm, ordförande i Byggnads Norrbotten. Det har nu mynnat ut i ett avtal som han beskriver som historiskt där H2GS kommer att ställa stora krav på de företag som ska komma och bygga stålverket i Boden. Det handlar om krav på kollektivavtal, ID06 och korta entreprenörsled bland annat.

– Jag har aldrig under mina 27 år som facklig upplevt att vi är så här transparenta mellan den fackliga organisationen och en beställare av ett sånt här stort projekt. Vi ser samma problembild och har förslag på lösningar på problemet, säger Joakim Lindholm.

– Att H2GS är så tydliga att de kommer göra jobbet med att kräva kollektivavtal ger oss biljetten att kontrollera så att avtalen efterlevs.

Vad tror du gör att inte fler valt att gå den här vägen?

– Jag tror det finns en rädsla från beställaren att man tar på sig mer ansvar än vad man egentligen behöver. Jag tror H2GS grottat ner sig och sett fördelarna med ordning och reda från första början och  på så vis få ett projekt att gå i hamn på rätt sätt, säger Lindholm.

Mikael Lindström, chef för samhällskontakter på H2GS, säger att de jobbat från utgångspunkten att det blir billigare att göra rätt från början.

– Vår utgångspunkt för det här är att vi inte bara ska göra en hållbar produkt, vi vill också vara ett hållbart företag för de som jobbar i det. Både för de anställda hos oss och de som utför arbete för oss. Vi ser en stor nytta i att göra det här, det kommer bidra till bättre arbetsvillkor och det kommer finnas en större möjlighet för oss att rekrytera.

undefined
Arbetet på H2GS sajt pågår för fullt och just nu arbetar 350 anställda med att färdigställa stålfabriken på tid och till rätt kostnad. Men snart kommer antalet arbetare på sajten att öka dramatiskt.
undefined
Mikael Lindström tror att avtalen kan fungera avskräckande för oseriösa aktörer. "Villkoren vi sätter upp och att vi är tydliga med det tror jag är ett bra filter", säger han.

Han menar att de genom att skicka signaler att de är en god arbetsplats så kommer det locka rätt personer att söka jobb.

– Vi har ett ansvar som en stor aktör i den gröna omställningen att vi ska vara hållbar inte bara i produkten utan också i det samhälle vi etablerar oss i.

Men det kommer att kräva en hel del arbete från både fackligt håll och från stålbolagets. Till exempel så är tre av H2GS huvudentreprenörer från andra länder, två från Nederländerna och ett från Spanien.

– Vi måste utbilda dem och förklara att så här funkar det på svensk arbetsmarknad och så här funkar kollektivavtal.

Mikael Lindström förklarar att det kan handla om att övertyga företag att den svenska modellen fungerar bra trots tidspress.

– De får en beställning där de vill leverera och få ut så mycket som möjligt ur pengen på den tiden och då finns det en jättestor risk att man utnyttjar människor.

Men där menar Lindström då att kollektivavtal är mer gynnsamt än alternativet.

– Har de inte ett avtal och ska flyga in arbetskraft när de bygger måste de följa svensk arbetstidslag och den är superstrikt: 40 timmar i veckan, 7-16, måndag till fredag. Punkt. Då är det bästa argumentet att med kollektivavtal kan vi göra arbetsrotationer med facken, vi ska skapa flexibel arbetstid där du kan jobba tolv timmar något pass och vara ledig lite längre, säger Lindström.

Han menar att det finns en förståelse om kollektivavtal hos viss att de hindrar verksamheter.

– Men i det här fallet hjälper de verksamheten bli mer effektiv.

Riskerar inte ändå tidspressen som präglar er verksamhet, där stålverket ska vara färdigt om drygt två år, att företag genar i kurvorna?

– Det kan det säker göra, men det är också därför vi har den här möjligheten för facken att titta på och ha en dialog med entreprenörerna.

Joakim Lindholm igen:

– Det finns alltid en risk att företag inte tänkt betala löner, vår tanke här är att vi kan fånga upp problemen mycket tidigare och ha en beställare som stöttar oss där vi hittar problem. Det kan till exempel vara att hålla inne en faktura till ett företag som vi har krav om lön eller annat ersättning mot.

undefined
Joakim Lindholm, ordförande på Byggnads Norrbotten, hoppas att fler företag vill följa modellen med samverkansavtal som fördjupar transparens och samarbete mellan facket och beställare av stora projekt. "Det kan bli det som räddar svensk byggbransch", menar han.

Mikael Lindström tror inte heller att de krav som ställs på entreprenörerna kommer att vara kostnadsdrivande för H2 Green Steel.

– Jag skulle inte säga det. Det vi får istället är människor som bygger och hjälper oss att utföra arbetet på ett säkrare sätt med mindre fel som kostar pengar. De kommer göra det på ett sätt att de trivs bättre på jobbet och producera bättre och bygga mer.  Vi kommer få mindre stopp för att något är osäkert eller fel. Jag kan inte se att det skulle vara kostnadsdrivande.

Att helt eliminera problemen verkar det inte vara någon som tror är möjligt. Men vissa företag f försvinner helt ur ekvationen, tror både Joakim Lindholm och Mikael Lindström.

– Företag som har som idé att inte hålla sig till det regelverk vi har tror vi kommer att se det som avskräckande. Man kommer inte att lämna anbud och inte söka sig att jobba på arbetsplatsen om ambitionen är att fuska för risken att åka fast är mycket större, säger Joakim Lindholm.

– De som vill fuska är väldigt kreativa. Det är väldigt lätt att sätta upp ett bolag vars front ser bra ut. Ett svenskt bolag med svenskt kollektivavtal till och med. De kanske har betalat sin F-skatt och ser helt okej ut ett tag. Men sen börjar de göra ändringar i bolagsordningen, då finns indikationer på att något är på väg att hända, säger Mikael Lindström.

Därför menar Lindström att samverkan med myndigheter som Polisen, Försäkringskassan och Skatteverket med flera blir väldigt viktig.

– De behöver också kunna samverkan mellan varandra för att hjälpa oss. De behöver kunna dela sekretessbelagd information till exempel. De är superviktiga och det funkar för dåligt idag. Myndigheterna behöver få ett bättre regelverk av regering och riksdag, avslutar han.

undefined
Mikael Lindström, chef för samhällskontakter på H2GS, går igenom programmet på tio punkter som ska minimera risken för att oseriösa företag söker sig till H2GS huvudleverantörer. Det handlar om krav på kollektivavtal, minska leden underleverantörer och en facklig närvaro på byggarbetsplatsen, bland annat.
Tiopunktsprogrammet

Avtalet mellan H2GS och Byggnads utgår från ett program på tio punkter enligt följande:

Krav på svenska kollektivavtal eller annat särskilt avtal med svensk fackförening

Samverkansavtal med Byggnads Norrbotten

Lokal för facken vid byggarbetsplatsen

Regelbunden samverkan

Endast två led av underentreprenörer

Alla på arbetsplatsen ska ha ID06-kort som kopplas till elektronisk personalliggare

Kontroller av idhandlingar och idkontroller på plats

Bolagskontroller av företag som utför arbete

Löpande samverkan med relevanta myndigheter

Särskilt funktionsansvar läggs på H2GS

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!