I bergets inre tar betydelsefulla lagret form

I bergets inre ska unika trycktester göras. Till sommaren rÀknar Hybritprojektet med att vÀtgaslagret kan tas i drift.

Ljuset i tunneln. PilotanlÀggningen för vÀtgaslagring i Svartöberget kan ge fler svar i produktionen av fossilfritt jÀrn och stÄl.

Ljuset i tunneln. PilotanlÀggningen för vÀtgaslagring i Svartöberget kan ge fler svar i produktionen av fossilfritt jÀrn och stÄl.

Foto: PÀr BÀckström/frilans

LuleÄ2022-04-20 06:00

Först byggdes Hybrits pilotanlĂ€ggning för framstĂ€llning av fossilfri jĂ€rnsvamp, dĂ€r produktionen inleddes under 2021. 

Nu Àr snart nÀsta pilotanlÀggning klar. I det nÀrliggande Svartöberget ska storskalig lagring av den vÀtgas som produceras vid HybritanlÀggningen göras.

Via tunnlar pÄ cirka 100 meter nÄr man berggrummet dÀr vÀtgasen ska lagras och trycksÀttas.
Via tunnlar pÄ cirka 100 meter nÄr man berggrummet dÀr vÀtgasen ska lagras och trycksÀttas.

Tanken Àr att vÀtgas ska produceras nÀr tillgÄngen till el Àr god, exempelvis nÀr det blÄser mycket. Det innebÀr att produktionen kan sÀkras Àven nÀr eltillgÄngen Àr sÀmre.

– VĂ€tgaslagret har en stabiliserande pĂ„verkan pĂ„ elsystemet, det vill sĂ€ga risken för ett överbelastat system minskar. Vi vill utveckla Hybrittekniken sĂ„ att det passar vĂ€l in i det framtida elsystemet med mer vĂ€derberoende elproduktion, sĂ€ger Mikael Nordlander, utvecklingschef för Vattenfalls industrisamarbeten.

Arbetet med att bygga lagret har pÄgÄtt sedan maj 2021.
Arbetet med att bygga lagret har pÄgÄtt sedan maj 2021.

Arbetet med att bygga vÀtgaslagret inleddes i maj 2021. Planen Àr att ta anlÀggningen i drift till sommaren och att genomföra tester fram till 2024.

Under hösten och vintern har anlÀggningens viktigaste delar kommit pÄ plats. Bergrum och anslutningstunnlar Àr anlagda. Vidare har ett ventilationsschakt borrats frÄn toppen av berget till bergrummets övre del. En kompressor som ska trycksÀtta vÀtgasen har lyfts in och rörledningar Àr pÄ plats.

– VĂ€teatomen och vĂ€tgasmolekylen Ă€r de minsta som finns, det skapar speciella utmaningar. Vi vill se att lagret klarar av variationer i tryck och klarar att följa med nĂ€r elproduktionen varierar, sĂ€ger Susanne Rostmark, forskningsledare vid LKAB.

Svartöberget i LuleÄ Àr platsen dÀr lagret byggs.
Svartöberget i LuleÄ Àr platsen dÀr lagret byggs.

Tekniken Ă€r benĂ€mnd Lined rock cavern (LRC) och Ă€r vĂ€l utprövad för naturgas. Men nĂ€r det gĂ€ller vĂ€tgas Ă€r anlĂ€ggningen i Svartöberget unik. 

PilotanlÀggningen ska rymma 100 kubikmeter vÀtgas som trycksÀtts upp till 250 bar. Bergrummet ligger 30 meter frÄn markytan, pÄ cirka 100 meters avstÄnd frÄn ingÄngen till tunnlarna.

Martin Pei, initiativtagare till Hybritprojektet.
Martin Pei, initiativtagare till Hybritprojektet.

Bergartens kvalitet Ă€r viktig. Svartöberget bestĂ„r av amfibolit med inslag av pegmatit och röd granit. 

NÀsta steg i Hybritprojektet Àr den demoanlÀggning som ska byggas i VitÄfors, Malmberget.

– Det som Ă€r sĂ„ fantastiskt med Hybrit Ă€r just hur mĂ„nga olika innovativa delar initiativet bestĂ„r av. VĂ€tgaslagret Ă€r ett bra exempel pĂ„ hur vi testar och anvĂ€nder oss av innovationer för att nĂ„ mĂ„let med en helt fossilfri vĂ€rdekedja först i vĂ€rlden, sĂ€ger Martin Pei, teknisk direktör pĂ„ SSAB, och initiativtagare till Hybritprojektet, som Ă€r ett samarbete mellan LKAB, SSAB och Vattenfall.

Den första fossilfria jÀrnsvampen har producerats vid Hybrits pilotanlÀggning.
Den första fossilfria jÀrnsvampen har producerats vid Hybrits pilotanlÀggning.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!