Svaren kommer frÄn Bolidens kommunikationschef Klas Nilsson, SSAB:s Malin Blank, kompetensförsörjning och HR-utveckling och LKAB:s Annika Nilsson, chef för avdelningen kompensation och förmÄner.
Hur ofta Àr lönen en knÀckfrÄga för att rekrytera?
LKAB: Lönen Àr en viktig del i helheten men vi tappar generellt inte intressanta kandidater för att vi inte kan erbjuda en bra lön.
Boliden: Det gÄr inte att sÀga, men det Àr ovanligt i vÄrt fall.
SSAB: Oftast Àr det inte lönen som Àr knÀckfrÄgan i vÄra rekryteringar. Snarare lockas kandidater av ett totalpaket bestÄende av:
- VÄra övriga erbjudanden med arbetstidsförkortning, friskvÄrd, möjligheter till utveckling inom företaget och framför allt SSABs fossilfria resa
- Hur mycket man kan arbeta hemifrÄn eller vara pÄ plats fysiskt
- Trygghet och stabilitet
Hur ofta har ni gÄtt miste om en rekrytering pÄ grund av lönelÀget?
LKAB: Se svar ovan.
Boliden: Ăven hĂ€r Ă€r det svĂ„rt att ge en uppskattning. Vi upplever att vi har ett stort intresse för de tjĂ€nster vi erbjuder, sedan kan det naturligtvis finnas enskilda situationer dĂ€r en arbetssökande vĂ€ljer en annan arbetsgivare av olika anledningar.
SSAB: Skulle inte sÀga att det Àr ett stort problem men det hÀnder. Men oftast Àr SSAB:s övriga erbjudande och förmÄner samt andra vÀrden sÄsom vÄr fossilfria resa, en stabil arbetsgivare och projekt med högre syften som lockar. SSABs fokus pÄ att stÀlla om och minska sitt klimatavtryck har vÀckt stort intresse och ses av mÄnga som vÀrdefullt och ansvarstagande.
Facket Sveriges ingenjörer Àr förvÄnade att lönegapet mellan ingenjörer i norr och söder inte verkar minska, vad ser ni för förklaringar till detta?
LKAB: Vi delar inte den bilden, utifrÄn vÄra jÀmförelser med övrig processindustri och övriga landet sÄ förhÄller vi oss pÄ ett bra sÀtt lönemÀssigt, historiskt sett har det alltid varit skillnader mellan storstÀder och övriga landet.
Boliden: Vi tillÀmpar individuell lönesÀttning baserat pÄ prestation och arbetets svÄrighetsgrad. IngÄngslönerna för nyexaminerade har en tydlig nivÄskillnad.
SSAB: AvstÄr frÄn att svara.
Hur ser ert rekryteringsbehov av ingenjörer ut? Och hur ser rekryteringsunderlaget ut?
LKAB: Det Àr en viktig grupp för oss, vi rekryterar mÄnga ingenjörer inom olika kategorier.
Boliden: Vi har naturligtvis behov av olika typer av ingenjörer inom t.ex. automatisering, robotisering och frÄn bergutbildningar. Vi upplever dock att vi kan rekrytera de kompetenser vi vill, dÀremot ser vi naturligtvis gÀrna att fler söker sig till denna typ av utbildningar generellt.
SSAB: Vi har stĂ€ndigt behov av kompetens och framöver med SSAB:s fossilfria resa kommer den att öka. SĂ€rskilt efterfrĂ„gan pĂ„ âteknikingenjörerâ under kommande Ă„r kommer att vara relativt stort givet de nya investeringar vi har framför oss i LuleĂ„ (och övriga sajter). Ny teknik och investeringar i en transformation kommer innebĂ€ra ett behov av ingenjörskompetens.
Folk stannar hos oss i snitt i 17 Är sÄ vi har inte haft sÄ mycket rörelse. Med en annan arbetsmarknad kommer vi se en annan rörlighet.
Ăr det mer regel Ă€n undantag att ni letar rekryteringar utanför Sverige?
LKAB: Nej, men vi ser ett ökat intresse frÄn internationella kandidater vilket kan ha en koppling till vÄr kÀnnedomskampanj och ett ökat intresse för vÄr strategi & transformation.
Boliden: DÄ vÄr verksamhet i Sverige frÀmst Àr knuten till Norr- och VÀsterbotten Àr det ocksÄ vÄr utgÄngspunkt i rekryteringar. DÀrutöver arbetar vi naturligtvis med intern rörlighet över landsgrÀnser och vÄrt traineeprogram drar till sig ett stort internationellt intresse sÄ alla delar förekommer.
SSAB: Till nuvarande produktionsverksamhet rekryterar vi nÀstan uteslutande frÄn Sverige. För att hitta till exempel projektledare som ska vara med och bygga upp nya mini-mills/elektrostÄlverk rekryterar vi dock brett frÄn hela Europa dÄ flera kompetenser inte gÄr att hitta i Sverige/Norden eftersom vi inte har nÄgra mini-mills/elektrobaserade stÄlverk hÀr.
Vi har dock hittat en mix av mÀnniskor i mestadels Sverige och Finland med mycket internationell erfarenhet frÄn projekt i utlandet som vi kunnat fÄnga in och anstÀlla. Det innebÀr att vi ÀndÄ idag har en majoritet av de nyanstÀllda till projektet frÄn Norden men med internationell erfarenhet.