Alla reklamgränser överskrids i NSD

Insändare2015-11-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Gränsen mellan redaktionell text och annonser har blivit alltmer otydlig. Övertramp sker allt oftare. Många gånger av ren okunskap…”

Så inleds texten om riktlinjer mot textreklam i ”Spelregler för press, radio och TV”.

Läs och begrunda artikeln på sista sidan i NSD den 5 november. En ohöljd reklamtext om en bar som ska öppna i Luleå i december. Av artikeln framgång att det blir ”folk vid luckan direkt” när baren kommer att ”mullra igång”. ”Den hårda industriella miljön med betongbord och träinslag vägs upp av mjuk personal”. ”Du kan få en tvåa nubbe till ditt smörrebröd”.

I artikeln anges till och med exakt adress för att ingen läsare ska missa att besöka baren.

Det är nog inte bara en gammal journalisträv som vill spy. De så kallade nöjesredaktionerna vid länstidningarna har för länge sedan överskridit alla reklamgränser i redaktionella texter.

Undra på att förtroendet för journalister går mot botten. Finns det inga riktiga ansvariga utgivare längre? Finns det ingen debatt om journalistetik i Norrbotten?

Lars Pekka, journalist och debattör

SVAR DIREKT: Vi skriver ofta om nyetableringar, både när det handlar om krogar, nya butiker, statliga myndigheter och andra verksamheter. Det gör vi eftersom det finns ett stort intresse för att läsa om sådant.

Till skillnad från en annons finns det ingen som bett oss skriva om detta, det finns inte heller någon som betalar pengar för att vi ska skriva om det. Vår journalistik är fri och vi gör vår nyhetsvärdering utan påtryckningar från företag.

Sedan håller jag inte med om att förtroendet för journalister sjunker, tvärtom har vi fler läsare än någonsin, vilket måste vara ett gott betyg till journalistiken.

Lenitha Andersson-Junkka, redaktionschef, tf ansvarig utgivare