Avstängd mobil är ingen kränkning

FRÅGAN. Mobil eller inte mobil? Det är frågan.

FRÅGAN. Mobil eller inte mobil? Det är frågan.

Foto: Kurt Engström

Insändare2015-04-22 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till NSD:s artikel med rubriken ”Kränkande att lämna ifrån sig mobilen...” (NSD 18/4-2015)

Jag undervisar i svenska och tyska på gymnasiet och har sedan flera år mobilparkering på alla mina lektioner, och det har de flesta av eleverna förstått vitsen med; resultaten blir bättre. Vi kan tala direkt med varandra utan att bli avbrutna och det finns utrymme för eftertanke.

Våra överenskomna ordningsregler på gymnasiet föreskriver att mobiler ska vara avstängda under lektion, och det handlar inte om att kränkas, utan om fokus och arbetsro, att klara av att lämna gymnasiet med hyfsade eller mycket goda betyg, ett vidare perspektiv på livet, gott självförtroende och kanske till och med rak rygg.

Definitionen av ”kränkning” är dessutom oerhört förvanskad och används snart i alla sammanhang då någon blir förnärmad eller sur.

Ann Heberlein har i sin bok ”Det var inte mitt fel - om konsten att ta ansvar” en klar definition av begreppet: ”När någon eller några människor inskränker, kanske till och med förhindrar, en annan människas möjlighet att leva ett acceptabelt liv sker en kränkning”.

Därtill ett exempel:

Att inte bli insläppt på krogen för att du är full - nej, det är ingen kränkning.

Att inte bli insläppt på krogen för att du är ful - ja, det är en kränkning.

Jag kan nog aldrig som lärare bli intressantare än Facebook, men jag kan ta mitt ansvar och lära ut svåra begrepp som inte låter sig googlas fram på några sekunder, utan kräver förklaringar och reflektion som leder till insikt.

Skönt att gymnasiet i Boden har en sund policy beträffande arbetso.

Det stöttar mig i mitt yrkesutövande och det genererar kvalitet i vår undervisning till elevernas fördel.

Det spelar ingen roll om åhörarna är myndiga eller omyndiga; jag undviker, om jag kan, att tala inför en grupp som har mobilerna på, eftersom jag vet att bara en bråkdel av informationen går in, eftersom hjärnan blir distraherad, och det då är bortkastad tid.

På en 80-minuterslektion med 30 elever har jag 2,6 min att disponera per elev. Då finns det inget utrymme för tjafs med plingande mobiler som berättar att det blir spaghetti och köttfärssås till middag, eller att en förälder väntar utanför med skjuts till frisören/frissan.

Föräldrar och andra kan studera schemat och ringa på rasten, om det inte är livsviktigt; då är numret till receptionen 0921-625 00.