Barriäreffekter ska minimeras

Svarar. Kristina Zakrisson.

Svarar. Kristina Zakrisson.

Foto: Maria Unga

Insändare2017-01-19 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Lars Fernströms insändare i NSD 17 januari

Gruvbrytningen påverkar Kiruna och till följd av detta måste vi bygga en ny E 10. Det är ett viktigt projekt och en förutsättning för att nya Kiruna ska kunna etableras.

Handeln och besöks­näringen är två av våra viktiga näringar och de är beroende av en väl fungerande europaväg som gör Kiruna till en tillgänglig stad.

En europaväg och dess trafikvolym utgör dock alltid en barriär, det är jag väl medveten om. Från Kiruna kommuns sida har vi varit mycket tydliga med att de barriäreffekter som uppstår vid ny dragning av E 10 ska minimeras.

Av de alternativ som Trafikverket har tagit fram så anser Kiruna kommun att alternativ E är det bästa ur trafikerings- och stads­utvecklingssynpunkt, under förutsättning att det säkerställs lösningar som gör att E10 inte försvårar tillgången till våra friluftsområden.

Så trots att en ny väg innebär vissa barriäreffekter så är jag säker på att vi kommer att hitta lösningar som gör att vi både har en tillgänglig stadskärna och friluftsområden som kan nås med flera olika färdsätt.