Svar till insändaren av Jan Gustavsson, Kalix, med rubriken "Telefonkön full på en knapp minut" införd i NSD 2023-06-28.
Signaturen skriver att vi "ser till att göra oss oanträffbara" och vidare "detta är vård under all kritik så oerhört nonchalant".
Verkligheten är att vi har problem med kompetensförsörjningen inom flera yrkeskategorier. Vi saknar nästan helt vikarier vid sjukfrånvaro.
Vi jobbar med att ställa om en del av våra arbetssätt för att kunna använda de sjuksköterskor vi har till de uppgifter där den kompetensen krävs – ett exempel är telefonrådgivning som kräver en medicinsk bedömning. Vi har ett högt tryck i vårt telefonsystem med 180–300 inkommande samtal per dag. I snitt gäller cirka 60 stycken av samtalen receptförnyelser. För att kunna ta emot alla de samtalen krävs att 6–8 sjuksköterskor bemannar telefonen hela dagen. Här kan alla våra patienter hjälpa oss genom att göra receptförnyelser via 1177.se. Det sparar tid för oss så att fler kommer fram på telefon.
Det är såklart olyckligt för de som behöver komma i kontakt med oss att vår telefontillgänglighet är dålig. Vi gör allt vi kan och jag kan försäkra att den personal vi har på plats vänder in och ut på sig för att lösa saker på bästa sätt. Vi jobbar hela tiden för att ha så hög bemanning i telefonen som möjligt. Det är samtidigt en balansgång – vi måste också klara av att ta emot de som behöver träffa oss på plats för till exempel regelbundna såromläggningar eller nödvändiga läkemedelsbehandlingar.
Bristen på vårdpersonal är tyvärr en verklighet som vi delar med både övriga Norrbotten och resten av landet. Det är ett stort problem för vården.
Min önskan är att ni som har synpunkter på sjukvården riktar den i rätt forum och inte till den personal som gör sitt bästa utifrån förutsättningarna varje dag. Ett tydligt exempel är att det går flera minuter av många rådgivningssamtal till att lyssna på och bemöta klagomål på vården och tillgängligheten. Använd de kanaler som finns via www.1177.se och Patientnämnden för att skicka synpunkter och klagomål så att vi i stället kan använda sjuksköterskornas arbetstid på bästa sätt.