Jag har under det senaste året lagt mycket tid på att försöka informera Luleåborna om hur ansvariga bakom Framtidens skola har hanterat det som utåt skall framstå som ett utvecklingsprojekt för skolan.
Och varför har jag gjort detta? Jo, av flera skäl. Jag anser till att börja med att det är viktigt att arbeta fram gedigna, korrekta och beslutsmässiga underlag innan man tar stora avgörande beslut som kommer få avgörande betydelse för kommunens fortsatta utveckling.
Kanske kommer detta sig av att jag under tjugo års tid har arbetat med utredningar och planeringsunderlag i såväl stora som små samhällsbyggnadsuppdrag som konsult. Uppdrag där vi konsulter tillsammans med våra beställare alltid har haft fokus på att ta fram ett så kvalitativt underlag som det bara är möjligt. Vikten av kvalitet har aldrig ifrågasatts av någon part. Ibland har ekonomiska förutsättningar medfört att man inte alltid har kunnat fördjupa sig kring en frågeställning så mycket som man kanske hade önskat sig. Men även i dessa fall har arbetet styrts så att tillräcklig kvalitet har kunnat uppnås för att kunna gå till beslut av val eller åtgärd.
De gör ärligt talat ont i min samhällsbyggnads själ att ha behövt genomlida en genomläsning av de som ansvariga bakom Framtidens skola har lyckats ta fram. De gör ännu ondare att inse att vi i Luleå idag har ett fullmäktige som anser att detta underlag ens är möjligt att gå till beslut på.
Och jag kan inte förstå hur politiker sittande i fullmäktige kan förmås att bifalla ett beslut som inte vilar på någon saklig grund över huvud taget. Dessa politiker värnar med all önskvärd tydlighet sin plats vid ”köttgrytan”, det vill säga makten, mer än att arbeta för sin politiska övertygelse och för folkets bästa.
För vad är det som dessa politiker ställt sig bakom genom att ta det beslut som fattats i Framtidens skola? Och som de nu riskerar att befästa ytterligare en gång genom att säga nej till en folkomröstning?
Jo följande:
1. De är fullt acceptabelt att bedriva skolutveckling utan att beakta skolforskning, vad den egna lärarkåren för fram samt totalt strunta i med vilka konsekvenser beslutet får för den svagaste elevgruppen, barn med särskilda behov.
2. De anser det fullt acceptabelt att öka kostnaderna för skolan i Luleå med 35 miljoner kronor per år utan att några nyttor alls återbetalas till oss Luleåbor.
3. De anser vidare det fullt acceptabelt att klubba igenom ett skolbeslut som den egna lärarkåren och rektorerna ej står bakom och som kommer att ge negativa konsekvenser för den framtida lärarförsörjningen till kommunens skolor.
Framtidens skola, som ansvariga har genomfört detta, har inte ett dugg att göra med en ärlig omtanke om vare sig skolan eller en framtida lärarförsörjning av den samma. Skulle Framtidens skola ha haft detta så skulle hela processen ha sett annorlunda ut. Så enkelt är det. Då skulle de faktorer jag beskriver ovan ha haft en central roll vid genomförandet. Och om någon nu till äventyrs anser att jag är ute och cyklar, läs underlaget till Framtidens skola och avsluta sedan med att läsa igenom protokollet från Kommunstyrelsens arbetsutskott från 25 maj 2015 inklusive bilagor. Jag lovar, det är upplysande. Men på samma gång ganska jobbigt. Det är garanterat enklare att vara Luleåbo om man inget vet om hur denna kommun styrs.
Min förhoppning är fortsatt dock att det skall finnas någon ledamot i fullmäktige från Socialdemokraterna eller Moderaterna som på måndag hellre agerar utifrån sin politiska övertygelse om vad som är bäst för Luleå kommun och skolan än att värna sin plats vid maktens ”köttgryta”.
På måndag vet vi svaret.