Därför älskar vi Austin

Austin. Affärsutvecklaren Lisa Braafnäs från LTU Business (tvåa från höger) bredvid innovationsexperten Richard Amato från IC² Institute tillsammans andra deltagare från hela världen. De gick en två veckors intensiv innovationskurs för lära sig att kartlägga marknadspotential i affärsidéer.

Austin. Affärsutvecklaren Lisa Braafnäs från LTU Business (tvåa från höger) bredvid innovationsexperten Richard Amato från IC² Institute tillsammans andra deltagare från hela världen. De gick en två veckors intensiv innovationskurs för lära sig att kartlägga marknadspotential i affärsidéer.

Foto: Fotograf saknas!

Insändare2016-10-11 06:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik: Varför älskar Nordström Austin? (insändare i NSD 30 september)

Jag kan inte svara på frågan om varför Niklas Nordström älskar Austin. Men som vd för norra Sveriges största affärsutvecklings­bolag vet jag varför vi sökte oss till staden.

När vi utvecklade vårt system för att kartlägga innovationers marknads­potential vände vi oss till IC² Institute i Austin. Vi sökte en metod som i ett tidigt skede tar reda på om ett forskningsresultat eller en affärsidé är värd att satsa tid och resurser på.

Vi undersökte tech­centrum som San Fransisco och universitet som Harvard och Oxford. De hade fullt kapabla system men det fanns ett problem. De kunde inte dimensioneras för ett mindre universitet och en stad som Luleå.

I Austin hittade vi ett annorlunda arbetssätt. De hade gjort en egen resa. En mindre stad där politik, näringsliv och universitetet gick samman och växte till en av USA:s mest framstående företagscentrum.

Så vad är resultatet?

I dag är vår metod ett av landets fem bästa och i klass med våra största städer enligt myndigheten Vinnova. Utvärderingen gör att universitetet får in 1,5 miljoner kronor extra varje år för att kunna skapa ytterligare företagsavknoppningar i regionen.

Vi undersöker årligen ett hundratal affärsidéer från forskare, studenter och företagare med metoden. Det skapar trygghet och beslutsunderlag för den som vill starta företag eller utveckla befintlig verksamhet. Det ökar tillväxten och skapar nya jobb.

I veckan har vi besök av Fred Matongo från Fort Hare University i Sydafrika som ska utveckla ett innovationssystem. Han valde bort Oxford i sista stund för att istället se vad han kan lära sig av oss. Det kallar jag attraktionskraft för Luleå som stad.

I den senaste innovationsrankingen bland 27 europeiska länder och regioner rankas Norra Sverige högst i Europa tillsammans med några få andra regioner. Ett resultat som gör att chefen från IC² Institute i Austin, Gregory Pouge, reser hit för att se hur vi arbetar.

Det är den formen av kunskapsöverföring tillsammans med personliga relationer som skapar utveckling. Vi brinner för utveckling och därför uppskattar vi att vi finns i en kommun som har mod och plogar vägen framåt. Luleås satsning i Austin är ett lovvärt initativ.