Läste en artikel i en av de två större kvällstidningarna om att så kallade suvar gör att Sverige inte kommer kunna upp till de miljömål som är uppsatta inför 2030.
Vadå miljömål?
Stadsjeeparna ”lär” släppa ut mer avgaser än andra bilar? Nu är det ju dessutom så att många så kallade suvar är laddhybrider och de är väl ännu inga miljöbovar.
Efter att ha kört 90 mil i Norrlands inland i förra veckan (på dåliga vägar framförallt) undrar jag varför ingen politiker lyfter frågan om de utländska långtradare som nyttjar de svenska vägarna gratis!
Deras transporter är inte till Sverige eller från samma land utan man kör genom landet för att vägarna är så pass bra att det är bättre och billigare att göra det än att ta en färja från Baltikum till Stockholm. Dessa långtradare är dessutom ombyggda och har tankar på två–tre kubik med billig dieselbrännolja tankad i hemlandet för att de ska slippa tanka i Sverige.
Dessa transporter bidrar inte med något till den svenska statskassan, men de nyttjar de svenska vägarna just på grund av att de är bättre än många utländska.
När man kör bakom en sådan långtradare i en uppförsbacke och de gasar på lite mer för att ta sig uppför så ser man knappt om det är dag eller natt på grund av det svarta moln som väller ut från avgasröret. Dessa tradare är dessutom i majoritet på de svenska vägarna eftersom de snart har konkurrerat ut de svenska åkerierna då deras anställda kräver avtalsenlig lön vilket de chaufförer som kommer från utlandet inte kan kräva. Då får de sparken.
Finns det ingen politiker i Sveriges riksdag som kör bil och har uppmärksammat detta? Jaga inte dem som är mindre skyldiga till dagens utsläppsproblem och som faktiskt bidrar till att vårt samhälle lever. Hur svårt kan det vara att ta ut en avgift från dessa utländska åkerier för att de får nyttja de svenska vägarna?
Inför en vägtrafiksavgift som ska betalas vid gränsen innan de kör in i landet och den ska motsvara vad en svensk bilist som kör 1 500 mil per år får betala.
Inför alltså en fordonsskatt och en drivmedelsskatt i förhållande till förbrukning som motsvarar de sträckor som körs.