Det råder en tydlig brist på livskunskap

Skolan bör undervisa i emotionellt lärande, anser skribenten.

Insändarskribenten vill se Livskunskap på schemat, baldn annt för att unga ska bli bättre på impulskontroll. Här bild från Beata Szewczuks yogaklass på Norrtäljeanstalten. De intagnas psykiska hälsa, sömn och impulskontroll sägs förbättras med hjälp av yogaträningen.

Insändarskribenten vill se Livskunskap på schemat, baldn annt för att unga ska bli bättre på impulskontroll. Här bild från Beata Szewczuks yogaklass på Norrtäljeanstalten. De intagnas psykiska hälsa, sömn och impulskontroll sägs förbättras med hjälp av yogaträningen.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2023-08-25 06:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En av föräldrars viktigaste uppgifter är att bibringa barn och ungdomar socialt och emotionellt lärande. Bristerna är emellertid stora. Forskning visar att många barn saknar, till exempel, förmåga till impulskontroll. När elever i skolan stöter på hinder i lärandet är det viktigt att man lärt sig att möta starka känslor och att samspela socialt. Brister i dessa avseenden visar sig i sådant som mobbning, våld och försämrad intellektuell inlärning. 

Våra politikers reaktion på dessa fakta är att vi behöver fler fritidsgårdar. Sådana behövs förvisso, men när ska man inse att enbart fritidsgårdar inte är lösningen på det grundläggande problemet, brister i emotionellt lärande. Tilläggas bör att inte ens fler fritidsgårdar har tillkommit.

Vad bör då göras? Det som föräldrar inte klarar måste samhället, vår solidaritetsorganisation, kommunen, ta ansvar för. Inför ett skolämne med inriktning livskunskap. Insikten om nödvändigheten härav tycks inte finnas hos något av de politiska partierna.