Norrbottens Länstrafik har nyligen lanserat sitt nya blåa busskort och Mina sidor.
Idag när jag skulle byta mitt gamla kort till det nya, stötte jag på ett oväntat hinder – en administrativ avgift på 50 kr för att byta kort. Detta känns inte rättvist, särskilt när man redan betalar för resandet varje månad.
Men det blir ännu mer problematiskt när jag ser att kostnaden för att pendla mellan Luleå och Boden, med övergångar inom Luleå tätort och ett 30-dagars alternativ har ökat från 1826 kr till 2650 kr. En höjning på hela 826 kr, vilket motsvarar en markant ökning av månadskostnaden för många av oss pendlare.
Men det nämns det inget om på deras hemsida att resorna kommer att bli dyrare i den information som gick ut på deras hemsida om byte av busskort.
Det känns som att Länstrafiken inte riktigt förklarar varför dessa priser har höjts, och varför vi ska betala extra för att få ett nytt kort. Är det ett sätt att tvinga oss att använda appen istället, eftersom den är gratis? Om så är fallet, innebär det att vi som föredrar att använda fysiska kort blir diskriminerade.
När båda alternativen finns – app eller fysiskt kort – borde det inte vara någon skillnad i pris eller avgifter. Att införa en administrativ avgift för byte av kort och samtidigt höja priserna så mycket känns orimligt. Jag hoppas att Länstrafiken kan ge en förklaring och se över hur dessa avgifter och höjningar påverkar oss resenärer. Vi förtjänar ett mer rättvist och transparent system.
"Pendlare"
Svar direkt:
Under våren så kommer Länstrafikens rosa resekort att bytas ut mot ett nytt blått resekort. Resenärer som har köpt produkter med flera resor, uppmanas att resa upp sina resor innan den 19:e maj då det nya biljettsystemet inte längre accepterar de rosa korten. Om resenären inte tror sig kunna resa upp resorna på de rosa korten innan den 19:e maj, då går det bra att kontakta Länstrafiken. Vi flyttar då resorna över till ett nytt resekort eller till appen, utan någon extra kostnad.
Fram till och med den 18 juni, kommer Länstrafiken även att ha en pop-up service på Loet i Luleå, där resenärer kan byta kort mot kort direkt, också utan någon extra kostnad. Om man inte har möjlighet att besöka Loet, går det lika bra att ringa eller mejla till Länstrafikens kundservice i Överkalix, så skickas ett nytt kort hem till resenären i brevlådan, också kostnadsfritt.
Länstrafiken har även under 2024 också introducerat en ny app, där resenärer enkelt och snabbt kan söka resor, hitta tidtabeller och köpa olika biljetter och periodkort. I appen finns även själva biljetten, som resenären sedan använder vid ombordstigning på bussen.
Resenären kan köpa olika kombinationstyper mellan lokaltrafik i länet och Länstrafikens resor. Biljettpriset på dessa kombinationsbiljetter har tidigare inte reflekterat den faktiska kostnaden, vilket det nu gör.
Vi tittar löpande på hur vi på olika sätt kan underlätta för våra resenärer, dels att rent praktiskt nyttja bussen i sin vardag, dels köpa sin biljett till ett rimligt pris som också speglar de förutsättningar vi arbetar med.
Mattias Bergdahl, VD, Länstrafiken i Norrbotten